Pryč s nalepenými plakáty a vývěsními štíty. Taková je vize budoucí podoby sokolského stadionu v brněnské Kounicově ulici. Reklamy by měly ze stadionu zmizet možná už do konce roku.

Proměnu iniciovali členové brněnského Sokola. „Stadion je kulturní památka. S ohledem na to se jej snažíme vyčistit od různých nálepek a reklamních polepů, které se za poslední roky hodně rozmnožily. Chceme dosáhnout čistoty stadionu a zdůraznit především architekturu," informoval předseda Sokola Michal Doležel.

Výsledný vzhled stadionu má navázat na původní koncept z meziválečného období, kdy budova vznikla. „V současné době je zahlcená vývěsními štíty a množstvím plakátů, které by měly zmizet. K reklamním účelům mají do budoucna sloužit místa k tomu účelu původně určená. Těmi jsou nástěnky a vitríny u vchodů," připomněl architekt projektu Tomáš Růžička.

centrum stadion
- sokolský stadion v Kounicově ulici se otevřel roku 1922, v roce 1929 k němu přibylo společenské centrum s velkým sálem, restaurací a kinem
- na stavbě se podíleli architekti Jindřich Kumpošt a Miloš Laml

Kvůli odstranění reklam bude Doležel příští týden jednat s nájemci stadionu. Jedním z nich je Kulturní centrum Babylon. „Změně se nebráníme a jsme ochotní se přizpůsobit. Nepreferujeme plakátový způsob propagace, takže nás změna nijak nepoškodí," poznamenal manažer Martin Krejčí. Současně však dodal, že plakáty představují dobrý zdroj informací o aktuálním dění, na který jsou lidé zvyklí.

Budova stadionu má tři vchody. Také ty mají v rámci projektu získat jednotnou vizuální podobu. „Vstupy chceme graficky sjednotit a informačně je posílit. Umístíme nad ně neonová světla, která oznámí, kam daný vstup vede. Jestli do sportovní části, koncertního sálu kulturního centra nebo do části s divadlem, restaurací a hudebním klubem," upozornil Růžička.

Odstranit z brněnských ulic reklamní nápisy se snaží také brněnští radní. Pravděpodobně už od příštího roku se jejich návrh dotkne například předzahrádek restaurací, kterých v centru města neustále přibývá. „Některé zahrádky však nevypadají hezky. My proto vytváříme určitý manuál, podle kterého by se tyto podniky měly řídit. Bude jim například doporučovat používat pouze slunečníky bez reklam a další věci," uvedla místostarostka Brna-středu Jasna Flamiková. Dodala, že křiklavé nápisy by měly v budoucnu zmizet i z výloh obchodů v České nebo Masarykově ulici.

O jednotný vzhled pak radní usilují také u prodejních stánků na Zelném trhu. Od příští sezóny tak budou všichni trhovci nabízet své zboží za stejnými dřevěnými pulty. „Snažíme se je přizpůsobit potřebám prodejců. V současné době jsou proto návrhy na nové stánky znovu u architekta, který je upravuje podle jejich připomínek," objasnila místostarostka.

Dodala, že původně se měly na Zelném trhu objevit také jednotné slunečníky. Kvůli protestům lidí však z návrhu sešlo. „Ukázalo se, že právě pestrost se lidem na náměstí líbí nejvíc. Každý tak může mít jaký slunečník chce, pokud je jednobarevný a neobsahuje reklamní nápisy," uvedla Flamiková.