Mezi oceněnými je například domácí Rodinné vinařství Suský. „Je to jeden z marketingových prostředků, jak v konkurenci uspět. Známku využijeme při otevřených sklepech, ale že bychom ji navždy vylepili na všechny lahve, to zase ne," reagoval spolumajitel vinařství Marek Suský.

Symbol pokládá za jeden z důvodů, proč by lidé do Velkých Pavlovic měli přijet. „Plyne z něj, že se chováme ekologicky. Přítomnost syslů nemá žádné negativní dopady. Naopak, když jeho nebo třeba zajíce ve vinici potkáte, je to příjemné," doplňuje vinař.

Podle Jana Šímy z ministerstva zemědělství, které za nápadem stojí, získali známku vinaři zatravňující vinice, a poskytující syslům vhodné prostředí.

Další podmínkou je, aby druhově ohrožené zvíře v místě žilo. Pěstitel také nesmí používat chemické prostředky k hubení. „Výskyt sysla obecného mapujeme každý rok. Víme tedy, ve kterých vinicích se objevují. Seznam viničních tratí se syslem je na stránkách syslinavinici.cz. Samozřejmě nám ale výskyt někde mohl uniknout. Proto pokud na seznamu něčí trať chybí a o syslech u nich ví, určitě se může ozvat. Na webových stránkách lidé najdou také kontakty i detailní podmínky udělování známky," sdělil Šíma.

Nová známka je jednou z řady, která se na lahvích vinařů z Břeclavska objevuje. Loni zavedli novinku například ve Velkých Bílovicích, kde jako symbol kvality a domácího původu vsadili na logo se "slípkou". Při souhře okolností se tak na jedné lahvi mohou objevit nálepky nejrůznějšího významu.

Nemůže být ve výsledku efekt opačný? Třeba krumvířský vinař Josef Valihrach tvrdí, že posoudit to musí každý sám. „Když uspějeme na soutěži, kde získáme třeba dvě medaile, na lahev dám jen jednu. Lidé na známky slyší, ale jakmile je toho moc, ztrácí to smysl. Nejsem však pro omezování, ať si to každý zváží sám," uvedl Valihrach.