Cyklostezka ve zmíněném úseku podél řeky Svitavy, o které se řadu let mluví, je totiž zatím jen na papíře. „Dost řidičů na silnici mezi Šebrovem a Blanskem překračuje povolenou rychlost nebo riskantně předjíždějí. Vždy když tudy jedu, mám docela strach. S malým vnukem bych to neriskovala," uvedla například Šárka Hallangová, která tímto úsekem jezdí na kole.

Podle ní tudy i přes tato rizika jezdí spousta cyklistů. „Je to hlavní cyklistický tah z Brna na Blansko a dál. Jsou tam sice širší krajnice a značky, ale cyklostezka je stoprocentně lepší řešení. Je mi ale jasné, že její stavba je velmi nákladná. Přesto si myslím, že by měla smysl. Jezdím po ní v Blansku a jsem za ni ráda, i když ještě není hotová a někde na sebe úseky nenavazují," dodala žena.

Na stavbu cyklostezky z Blanska kolem řeky Svitavy po Kateřinský most si nechala blanenská radnice už před několika lety vypracovat studii. Dál projekt za více než sto milionů korun uvázl na mrtvém bodě. „Rozhodně to není mrtvý projekt, chceme ho časem oživit. Víme, že na této silnici bývá dost dopravních nehod a přitom tudy jezdí spousta cyklistů. Do první části této cyklostezky bychom se chtěli pustit příští rok. Pokud získáme dotaci a domluvíme se s vlastníky pozemků," řekl blanenský starosta Ivo Polák s tím, že Blanenští dosud řešili cyklostezky přímo ve městě. Tam zbývá dokončit úsek ze sportovního ostrova přes průmyslovou zónu a prodloužit stezku od autobusového k vlakovému nádraží.

Sto milionů

Studie počítá se zhruba čtyřkilometrovou asfaltovou stezkou, opěrnými zdmi a mosty. Stezka by začínala u ředitelství ČKD Blansko a pak vedla po pravé straně silnice ve směru na Šebrov. U křižovatky na Olomučany by vedla po břehu řeky pod mostem na lesní cestu. „Odtud má stezka vést po lesní cestě a vyústit před dlouhou rovinkou k Novohradskému tunelu. V plánu jsou i dvě přemostění řeky Svitavy. Jedno pod železnicí a druhé u Kateřinského mostu," poznamenal Marek Štefan, vedoucí odboru investičního a územního rozvoje na blanenské radnici. Štefan dodal, že stavba této cyklostezky není v tuto chvíli na pořadu dne.

Ale po letošním dokončení opravy průtahu městem a stavbě velkého parkoviště u vlakového nádraží může část nové stezky přijít na řadu. „V první etapě bychom udělali asfaltku na lesní cestě v úseku od odbočky na Olomučany po dlouhou rovinku u Novohradského tunelu. Asi osm set metrů dlouhou. Cyklisté by se tak vyhnuli několika nebezpečným úsekům se zatáčkami. V první řadě se musíme domluvit s majiteli pozemků. Pak se pokusit získat dotaci. Odhad nákladů na stavbu tohoto úseku je v řádech několika milionů. Myslím, že zařazení této stavby do rozpočtu pro příští rok je reálné," poznamenal místostarosta Po­lák.

Zároveň však připustil, že na celý projekt Blanenští nemají peníze. „Celá stezka je velmi nákladná a stála by přes sto milionů. Na to peníze nemáme. Jak to bude s dalšími úseky v budoucnu, záleží na dotacích a případné podpoře kraje," dodal Polák.

Přestože si cyklisté na novou stezku musí počkat, jezdí už mezi Blanskem a Šebrovem bezpečněji než před lety. Silničáři totiž před časem zúžili jízdní pruhy a rozšířili krajnice. Přibyly také dopravní značky upozorňující na zvýšený výskyt cyklistů a vodorovné značení. „Z naší strany jsme podle mého pro bezpečí cyklistů udělali maximum. Pokud se uvažuje o stavbě cyklostezky mimo silnici, už to není v naší režii," poznamenal Miloš Bažant, šéf blanenské pobočky Správy a údržby silnic Jihomoravského kra­je.