V neděli začal takzvaný Evropský týden mobility. Kampaně, která má upozornit na problémy s narůstajícím počtem aut a nabídnout lidem jiné možnosti dopravy, se zúčastní i Brno. Podle některých lidí má ale právě Brno ve svém přístupu k alternativním druhům dopravy velké rezervy.

Problémy mají zejména cyklisté. „Město už několik let slibuje, že lidem na kole zpřístupní centrum Brna. To se však stále neděje. Do města se navíc musíme dostávat po frekventovaných a nebezpečných cestách plných aut. Přitom by stačilo jen několik levných opatření, jako například na silnice namalovat cyklopruhy nebo některé jednosměrky zpřístupnit cyklistům v obou směrech," tvrdí například Jan Mičánek.

Ten už několik let jezdí do práce na kole z brněnských Černých Polí k autobusovému nádraží Zvonařka. „Často jezdívám po Kolišti. Zejména ve špičce je to tam pro cyklisty dost nebezpečné," tvrdí Mičánek.

Situaci kritizují i brněnští opoziční zastupitelé ze Strany zelených. „Město letos vyčlenilo tři miliony korun na dopravní značení pro cyklisty a další opatření, která jim mají zpříjemnit život. Zatím však nevíme téměř o žádných konkrétních věcech, které by magistrát udělal. Přitom stavební sezona končí a v zimě už se nejspíš nepodaří tuto částku vyčerpat," tvrdí předseda brněnských zelených Martin Ander.

Zelení proto požádali magistrát, aby jim poskytl seznam opatření, která za třímilionovou částku udělal. „Nemusí mít strach, že jej nedostanou. Akcí bylo víc, a chvíli potrvá, než jej úředníci odboru dopravy připraví. I kdyby se celá částka nevyčerpala, neznamená to, že o ni odbor přijde. Může ji využít na projekty i v příštím roce," sdělil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

To, že se částka neztratila, potvrdil Brněnskému deníku Rovnost i vedoucí dopravního odboru magistrátu Vladimír Bielko. „Nové cyklopruhy vznikly například při rekonstrukci povrchu silnice z Novolíšeňské ulice k náměstí Karla IV. v brněnské městské části Líšeň. Z vyčleněných peněz jsme zaplatili také několik nových stojanů na kola v historickém centru města," tvrdí Bielko.

Cyklisté však upozorňují na to, že stojany jsou na takovém místě zbytečné, pokud je vjezd do centra zakázaný. „Platí pro nás stejná pravidla jako pro dopravní obsluhu. Na náměstí Svobody, kde nové stojany magistrát umístil, se tak dostaneme jen brzo ráno nebo večer. Město by mělo centrum zpřístupnit cyklistům víc," říká Mičánek.

Podle Bielka může být ale povolení vjezdu cyklistům do současné pěší zóny nebezpečné. „Přes den se v centru pohybuje hodně chodců. Každopádně tuto možnost ve spolupráci s policií prověřujeme. Jasno budeme mít zhruba za dva měsíce," sdělil Bielko.

Zelení kritizují právě i chybějící cyklopruhy. „Dostat se bezpečně do středu Brna je v současnosti téměř nemožné. Přitom projekty na úpravu ulic existují," poznamenal Ander.

Podle Bielka se některých úprav cyklisté dočkají příští rok. „S pruhy počítáme například v Kounicově ulici, plánujeme dokončit i značení v ulici Hlinky. Prověřujeme i možnost pro cyklisty zobousměrnit některé jednosměrné ulice," dodal Bielko.