Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopady betonárky u Vyškova: vyjeté koleje na silnici i uvolňující se dlažba

Vyškov – Místy se rozpadá, jinde jsou vytlačené vlny asfaltu. Problémy tak už zaznamenali v celé trase silnic třetí třídy z Opatovic do Vyškova. To, co očekávali silničáři, když se dozvěděli o tom, že betonárka pro opravu dálnice D1 bude stát v Opatovicích, se tak naplňuje. Zatím se však nedopátrali toho, kdo ji povolil.

12.7.2016
SDÍLEJ:

Stovky těžkých aut denně projížděly Vyškovem kvůli opravám dálnice D1.Foto: DENÍK/Alena Grycová

Šéf technicko-správního úseku Jan Olejníček kontaktoval báňský úřad. A to na základě vyjádření starosty Vyškova Karla Goldemunda i vedoucího vyškovského stavebního úřadu Miloslava Kramáře k tomu, že právě báňský úřad stavbu povolil. „Zajímalo mě, zda úřad může vydat povolení nebo souhlas betonárky v opatovickém lomu. A také zda je v případě vydávání takového povolení povinný vypořádat se s vlivy umístění zařízení na dopravní infrastrukturu a na životní prostředí," sdělil Olejníček.

V odpovědi uvedl ústřední báňský inspektor Petr Šponar, že úřad povoluje pouze hornické činnosti. „A to výroba betonu není. Umístění betonárky je v působnosti stavebního úřadu. A to i v případě, že by měla být umístěná do lomu. V takovém řízení je báňský úřad jen dotčeným orgánem, jehož úlohou je ochránit ložisko," vysvětlil Šponar.

Přečtěte si také k tématu:
- Betonárna v Opatovicích jede. A dál budí u Vyškovanů emoce
- Souhlas stavebního úřadu? Betonárka prý stála dřív

Jak doplnil mluvčí Českého báňského úřadu Bohuslav Machek, obvodní báňský úřad se sídlem v Brně se vyjadřoval pouze k umístění stavby na základě žádosti vyškovského stavebního úřadu. „Protože stavba betonárky je umístěná v dobývacím prostoru. Zajímalo ho tak, zda neovlivní dobývání. K tomu dal obvodní úřad kladné stanovisko. V žádném případě ale nezahájil stavební řízení. Nemá to ani v kompetenci," upřesnil mluvčí Machek.

Úředníci kličkují

Podle Olejníčka je tak patrné, že si instituce záležitost přehazují mezi sebou. „Mlží a nikdo není schopný říct: v naší kompetenci je povolit umístění betonárny a my jsme to tedy i udělali," kroutil hlavou Olejníček.

Přitom těžká doprava podle jeho slov už likviduje silnice po celé trase. „Nejvíc se projevuje v úzkém místě, kde se vyjíždí z Dědic na Opatovice. Tam je v délce zástavby, kde jsou domky přimknuté k vozovce, vyjetá kolej. Další dotčené místo je u Řezáčova mlýna v Dědicích," zmínil. V lokalitě se aktuálně mění plynovod a auta jezdí pouze po jedné polovině na semafory.

V prudké zatáčce se už podle něj vyhrnuje asfalt. „Je v ní vytlačená vlna. Podobné deformace jsou pak při výjezdu z Havlíčkovy ulice na průtah. A na okružní křižovatce u Sídliště Osvobození se zase uvolňuje dlažba," popsal další problémy Olejníček.

Po celé trase pak začínají poklesávat kanálové poklopy. „A kde byly běžné poruchy, drobné trhliny, tam se začínají vymačkávat a vznikají nerovnosti," poukázal.

Uvedl proto, že se chce zejména dopátrat toho, kdo a jestli vůbec někdo posuzoval umístění stavby. „Prioritně mi nejde o její umístění, ale o důsledky," vysvětlil Olejníček.

JEJICH DESET PROCENT

Ty ovšem podle stavební společnosti Metrostav, která práce na dálnici zajišťuje, vůbec nemusí být způsobené přepravou betonu na D1. „Situace se silničáři je vskutku komplikovaná a to nás samozřejmě mrzí. Moje informace je taková, že po silnicích v této oblasti projede kolem dvou tisíc aut denně, z nichž některá jsou nákladní, tak jako ta naše. V oblasti jsou přece jen další stabilní betonárky a jiné lomy. Našich sto osmdesát aut znamená nárůst pod deset procent, což podle mě nemůže vést ke zničení vozovek," sdělil mluvčí podniku Vojtěch Kostiha.

Dodal, že silnice jsou zdokumentované a po ukončení prací tak půjde šetřit, zda k jejich opotřebení skutečně došlo. „Pokud se prokáže, že některé silnice skutečně opotřebované jsou, musí tu věc řešit silničáři a město nejdřív s Ředitelstvím silnic a dálnic jako stavebníkem. Pokud se prokáže, že cesty byly opravdu poškozené pracemi nás a našich partnerů, pak ředitelství s námi určitě jednání vyvolá," pokračoval mluvčí.

Pod dohledem navíc nejsou jen silnice. Dědický osadní výbor doporučil obyvatelům, aby si dokumentovali i stav svých domů. „V tuto chvíli o žádných stížnostech nebo komplikacích nevím," dodal Kostiha.

Autor: Alena Grycová

12.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman se samopalem a svou oblíbenou Becherovkou.
4 4

Zeman má nový samopal s Becherovkou. Na novináře

Používání elektronických zařízení při jízdě. Ilustrační foto.
5

Mobil za volantem? Nedoplatíte se. Německo zvyšuje pokuty

VIDEO: Člen komise agitoval ve volební místnosti za Blok proti islamizaci

Místopředseda volební komise v Pardubicích vítal voliče v tričku s přeškrtnutou mešitou.

Přehledně: 20 odpovědí politiků na otázky, které zajímají většinu z nás

/FOTOGALERIE/ Chcete po volbách zrušit zcela EET? Chcete, aby se Miloš Zeman stal prezidentem na další období? Povolili byste cyklistům dvě piva před jízdou? Podívejte se ve fotogalerii, jak politici v předvolební superdebatě Deníku hlasovali o zajímavých otázkách, které hýbou děním v České republice? 

Ze zákulisí: Podívejte se, jak Deník „upekl“ předvolební superdebatu

/VIDEO/ Zajímá vás, co se dělo v zákulisí, než desítka volebních lídrů nastoupila před kamery? Podívejte se na desetibodový recept, jak upéct předvolební superdebatu krok za krokem.

AKTUALIZOVÁNO

V kábulské mešitě se odpálil sebevražedný atentátník, třicet mrtvých

Uvnitř jedné z kábulských mešit dnes explodovala nálož. Podle afghánských úřadů ji měl u sebe sebevražedný atentátník. Na místě zůstalo nejméně třicet obětí, píše agentura Reuters.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení