Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik: počet nehod vzrostl, poprvé od roku 2009

Brno – Po čtyřech letech nepříjemná změna. Zatímco od roku 2009 neustále klesal počet nehod tramvají, autobusů a trolejbusů dopravního podniku, v loňském roce tomu bylo naopak. Vyplývá to ze statistiky nehodovosti za minulý rok, kterou městský dopravce zveřejnil.

10.3.2014
SDÍLEJ:

Životem zaplatila za nepozornost žena, která vkročila před tramvaj v Lidické ulici.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Zatímco v roce 2012 havarovali řidiči podniku v 662 případech, loni to už bylo 731 nehod. Rekord stále drží rok 2009 s 959 ne­hodami. „Celkový počet nehod za rok 2013 byl větší oproti roku 2012, ale je stále menší než v předcházejících letech," zdůraznila mluvčí podniku Linda Hailichová.

Podle ní se dá říct, že počet nehod byl spíše standardní. „Nejedná se o výrazné zvýšení počtu nehod. Spíše je to tak, že rok 2012 byl velmi příznivý," uvedla mluvčí.

Počty nehod DPMB
2010: 817 (272)
2011: 733 (196)
2012: 662 (198)
2013: 731 (223)

(číslo v závorce jsou nehody zaviněné řidiči DPMB)

Mluvčí brněnské policie Pavel Šváb upozornil, že není důležitý počet nehod, ale počet těch, které řidiči zavinili. „Když autobus stojí v zastávce a někdo do něj zezadu vrazí, řidič s tím těžko něco zmůže," řekl Šváb.

Podle statistiky zavinili řidiči v hromadné dopravě loni 223 nehod. Tedy o pětadvacet více, než v předchozím roce. V poměru to je ale stále zhruba třetina. „Dá se předpokládat, že profesionální řidiči mají zaviněných nehod méně. Jsou zkušenější, řídí lépe a proto méně bourají. Samozřejmě v přepočtu na ujeté kilometry," podotkl Šváb.

Velmi smolný byl ovšem loňský rok v počtu zraněných a mrtvých lidí při nehodách v hromadné dopravě. Zatímco v roce 2012 se zranilo pětasedmdesát lidí, loni to bylo devadesát lidí. Mrtví pak byli čtyři. To je nejvíce od roku 2000. „Ve třech případech ale nebyla vina na straně našeho řidiče a poslední případ projednává soud," upozornila mluvčí Hailichová.

Jedna z nejhorších nehod se podle ní stala v listopadu loňského roku v Lidické ulici. „Stará žena vstoupila těsně pod rozjetou tramvaj. Vyšetřování nehody pak na několik hodin zastavilo tramvajovou dopravu v obou směrech," připomněla mluvčí.

Právě Lidická ulice patří spolu s ulicemi Palackého, Cejl, Křenová, Dornych, Veveří, Husova a Štefánikova k místům, kde tramvaje, trolejbusy či autobusy nejčastěji bourají. „Je tam hodně individuální dopravy i našich linek. Navíc to jsou dlouhé ulice. Proto ve statistice vedou," řekla mluvčí.

Přestože většinu nehod zavinili právě řidiči automobilů, ani oni nejsou úplně spokojení s tím, jak jezdí profesionálové. „Občas mi připadá, že se tramvajáci spoléhají na to, že jim auta uhnou. Několikrát se mi stalo, že i autobusáci vyjížděli ze zastávek velmi agresivně bez ohledu na auta za nimi. Pak je samozřejmě jen otázka času, kdy se něco stane," řekla třeba Klára Janíčková.

Policejní mluvčí Šváb ale řidiče autobusů brání. „Výjezd ze zastávky musí řidiči za autobusem umožnit. Autobusák je ale zase nesmí ohrozit. Je to ožehavé téma a vždy záleží na konkrétní situaci. A na lidech. Slušný řidič autobusu nevyjede tak, aby auta za ním musela prudce dobržďovat na posledních metrech. Slušný řidič auta zase zpomaluje, když vidí autobus, do kterého už nikdo nenastupuje," doporučil Šváb.

Nehody 2013
Zranění: 90
Mrtví: 4
Tramvaje: 334
Autobusy: 278
Trolejbusy: 119
Střety vlastních vozidel: 47
Nejrizikovější den: pondělí
Nejrizikovější linky: tramvaje 1, 4 a 12, trolejbusy 25 a 33, autobusy 44, 50 a 60
Nejrizikovější ulice: Palackého, Cejl, Křenová, Lidická, Dornych, Veveří, Husova a Štefánikova

Autor: Petr Jeřábek

10.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Místo vraždy ulice Slavíčkova u křižovatky se Sokolovskou ulicí.
AKTUALIZOVÁNO
15

V Jihlavě měl vraždit bývalý přítel oběti. Policie hledá svědky i pachatele

Ilustrační foto.
9 14

Lékaři nechtějí sloužit pohotovost. Přijdou o smlouvu, plánuje ministr

Jiří Hynek: Mladé muže je třeba připravit na případnou obranu vlasti

Do boje o Hrad ho poslali poslanci. Jiří Hynek, 56letý rodák z Ústí nad Labem, budí kontroverze zejména svým nápadem zavést povinný tříměsíční výcvik pro mladé muže. Kromě toho, že je podnikatelem a politikem, je také  myslivcem, a jak vyplynulo během našeho setkání, i kuchařem.

DOTYK.CZ

Londýn pátrá po sériovém rozparovači koček. Už několik let

Tony Jenkins, spoluzakladatel londýnské záchranné a rehabilitační stanice pro zvířata, zkoumá zohavené pozůstatky domácí kočky - a říká, že sériový zabiják z jižního Londýna opět udeřil. Od roku 2015 už tento pachatel usmrtil víc než 400 zvířat. Většinou koček, ale i lišek a králíků.

Kurz: Rakouskou vládu budou tvořit z poloviny ženy a ze dvou třetin odborníci

Zaměřím se na to, aby složení nové rakouské vlády odpovídalo genderové rovnosti a potřebě specializované odbornosti, přislíbil jedenatřicetiletý šéf rakouských konzervativců (ÖVP) Sebastian Kurz, který sestavuje vládu s pravicovou Stranou svobody (FPÖ). 

Začal platit protikuřácký zákon, hned přišly pokusy ho zmírnit

Jedním z největších kroků ministerstva zdravotnictví byl letos zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. Takzvaný protikuřácký zákon zakázal od konce května kouření v restauracích. Zákon, který vykázal kuřáky před restaurace, navrhoval už ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09) v roce 2013. Sněmovně ho loni předložil předchozí ministr Svatopluk Němeček (ČSSD). Ta ho schválila až napodruhé v prosinci. Před několika dny projednával Senát návrh na jeho zmírnění, který ale neprošel.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT