Tuto službu v Brně nabízí stále víc společností. Kolik přesně, ale nelze určit. „Na základě novely silničního zákona přešla registrace těchto firem na město. Zatím se nám přihlásili čtyři provozovatelé a na další čekáme," uvedl mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára. Před začátkem května společnosti sledoval krajský úřad. Ten ale neodlišoval firmy provozující drink and drive od běžných taxislužeb.

V Brně nabízí odvoz auta například firma Top1Drive, která vznikla v červenci roku 2010. „Na trh v Brně jsme přišli zhruba jako sedmí. Poptávka klientů po našich službách za poslední měsíce neustále roste v řádu desítek procent," uvedl Michal Horký ze společnosti.

Jinak vypadá situace v krajském městě Vysočiny. „Jihlava je na něco podobného poměrně malé město. Pokud už se někomu stane, že přijede autem a dá si skleničku, většinou to vyřeší tak, že nechá auto na místě a vyzvedne si ho druhý den. Službu ale hodně využívají zákazníci jihlavských hotelů," konstatoval Jaroslav Opršal, který v Jihlavě drink and drive provozuje souběžně s klasickou taxislužbou.

Dohoda s taxislužbou

V menších městech mají lidé výběr výrazně omezenější. Například ve Znojmě firma zaměřená na drink and drive není. Pokud chce člověk z večírku odvézt i svoje auto, musí se domluvit s taxislužbou.

Podobná je situace ve Vyškově. Tamní taxislužba Radima Špačka odvoz auta přímo v nabídce nemá, ale nebrání se mu. „Nějaký přehnaný zájem o to jsme rozhodně nezaznamenali. Ani v začátcích. Pokud dnes někdo zavolá, tak to můžeme po domluvě zajistit. Poptávka ale velká není, ozve se někdo jen párkrát do měsíce," zhodnotil zájem lidí Špaček.


PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

K poptávce po drink and drive se vyjádřil i analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. „Lidé službu používají. Má ale hrozně omezenou klientelu. Funguje to většinou jen v noci a nad ránem. Ne všichni lidé chodí pít večer a ne všichni si zavolají drink and drive," upozornil Menčík.

Nabídku považuje za užitečnou i mluvčí brněnských policistů Pavel Šváb. „Je to alternativa pro zodpovědné řidiče, kteří by i jinak s alkoholem v krvi nejeli. Ovšem navzdory tomu, že firmy tuto službu nabízejí, lidí, kteří pod vlivem alkoholu řídí, přibývá," konstatoval Šváb.

Pro zodpovědné řidiče, kteří si odvoz z večírku zavolají, má radu mluvčí jihlavských policistů Jana Kroutilová. „Každý by měl dopředu prověřit služby, které si pro odvoz objedná, aby nenarazil na podvodníka. Ten ho může zavézt jinam a v nejhorším případě i ukrást auto," upozornila.

I zavedeným firmám ale v Brně hrozilo, že s provozováním drink and drive k prvnímu květnu skončí. Podle nového zákona se totiž z nájemných řidičů stali taxikáři. A platí pro ně stejná pravidla. V Brně tedy i povinnost skládat taxikářské zkoušky. Zákon přitom nepamatuje na přechodné období, kdy si novopečení taxikáři mohou zkoušky udělat. Situaci vyřešil magistrát. „Změnili jsme vyhlášku. Podle ní musí mít řidiči osvědčení až od Nového roku. Podmínkou je, aby se do konce května přihlásili ke zkoušce," řekl primátor Roman Onderka.

Nejvíc práce máme, když vyhrajeme hokej

VLADIMÍRA KREJSOVÁ

Brno - Společensky unavení zákazníci je zvou k sobě na soukromé večírky, další nabízejí místo peněz sex. Práce řidičů z firmy Drink and drive jednoduchá rozhodně není.

Majitel Lukáš Pokorný upozorňuje, že složité byly také začátky jeho podnikání. „Lidé tento druh služby příliš neznali. Představa, že cizí člověk řídí jejich auto, je přímo děsila. Dnes nám zákazníci věří, důkazem je i to, že s námi častěji jezdí samotné ženy. To dříve běžné nebylo," říká čtyřiatřicetiletý Pokorný.

S nápadem zavést tuto novinku v Brně přišel díky zkušenosti z Prahy. Na jižní Moravě byl první, kdo začal službu drink and drive poskytovat. „Firmu jsem založil v roce 2004. Zpočátku jsem obcházel bary a informoval obsluhu o existenci společnosti. Servírka pak rozdávala hostům mé vizitky," vzpomíná Pokorný. Dodává, že jeho řidiči musí mít řidičský průkaz skupiny B, taxikářskou licenci a čistý trestní rejstřík.

Pokorný říká, že nejvíc práce má o víkendech a svátcích. „Daří se nám ale také ve dnech, kdy třeba v televizi vysílají mistrovství světa v ledním hokeji. Zvlášť tehdy, když Česká republika vyhraje, máme práce ještě víc," usmívá se Pokorný.

Podnikatel dodává, že práce je pro něho zároveň koníčkem. „Řízení se nevzdávám ani teď, když zaměstnávám i brigádníky," říká. Pracovní doba od osmi hodin večer do pěti ráno mu úplně vyhovuje. „Stačí mi spát průměrně pět hodin, takže neprospím celý den. Déle než do pěti ráno ale jezdit odmítám. Ze zkušenosti totiž vím, že potom bývají zákazníci už hodně opilí. Je s nimi těžká domluva, protože jim není rozumět," říká Pokorný.

Většinou jsou ale klienti slušní. „V autě obvykle rychle vystřízliví. Bojí se, aby nepoškodili vlastní majetek. Chovají se zkrátka jinak než v anonymním taxíku," vysvětluje muž, který vystudoval Střední obchodní školu v Kobližné ulici v Brně.

Pokorný vnímá jako největší problém konkurenční boj. A to hlavně s taxikáři. „Jednou jsem našel svůj automobil otočený koly nahoru. Vyslechl jsem si i pár výhružných telefonátů," dodává.