Podle brněnského analytika ze společnosti Home Credit Michala Kozuba už dávno neplatí, že vánoční nákupy se pojí jenom s prosincem. „Změnil to trend výprodejů, který vánoční nákupy prodloužil směrem do ledna," vysvětlil.

Na povánoční výprodeje a slevy se připravují například obchodníci v centru Olympia na periferii Brna. Prodejna Hervis Sports láká na zimní sortiment zlevněný až o šedesát procent. „Slevy platí do konce února nebo do vyprodání zásob," upřesnil generální ředitel české pobočky Hervisu Karel Bárek.

Kromě sportovního oblečení zákazníci v Olympii levněji koupí také elektroniku značky Samsung anebo boty v prodejně Office Shoes. Povánoční období mírně upraví otevírací dobu centra. „Na nový rok jsou obchody zavřené a na Silvestra je otevřeno od deseti do čtyř hodin odpoledne," uvedla mluvčí centra Lucie Nedbalová s tím, že v pondělí, úterý a středu jsou obchody otevřené beze změny od deseti dopoledne do devíti večer.

Otevírací dobu kvůli svátkům upravili také v obchodním centru Futurum v brněnské Vídeňské ulici. Obchody v nákupní galerii mají na Nový rok zavřeno. „Poslední den roku jsou obchody otevřené jen do čtrnácti hodin," upozornil Miroslav Janovec, který má v centru na starosti marketing. V další dny již obchody fungují podle normální otevírací doby.

Výjimka není ani internetový obchod Alza. Jeho pobočka v ulici Nové Sady nedaleko brněnského hlavního nádraží je na Nový rok zavřená a na Silvestra otevřená od devíti do čtyř hodin odpoledne. Ani tady nezapomněli na tradiční povánoční slevy. „Zlevňujeme až o osmdesát procent," vyzdvihla mluvčí Alzy Šárka Jakoubková. Doplnila, že slevy platí do konce ledna nebo vyprodání zásob.

Zákazníci si přes internetový obchod Alza mohou koupit například mobilní telefon iPhone zlevněný o šestadvacet procent na jedenáct tisíc korun, pouzdro pro různé typy mobilních telefonů zlevněné o sedmdesát procent anebo o víc než polovinu levnější vánoční osvětlení.

Vánoční zboží zlevní také v hypermarketech a supermarketech Albert. „Zákazníci po svátcích najdou vybrané zboží zlevněné o desítky procent, například vánoční kolekce, čokoládové figurky, kalendáře. Výprodeje budou i v oddělení kosmetiky, hraček, drobné elektroniky a svíček," uvedl ředitel komunikace Jiří Mareček.

Zlevní také konkurenční Tesco. „Balicí papíry, vánoční dekorace, hračky a elektroniku zlevňujeme až o pětasedmdesát procent. O polovinu zlevní například kosmetika a oblečení," vyzdvihl manažer externí komunikace ve společnosti Tesco Václav Koukolíček.

Slevy podle něj využívají například lidé, kteří chtějí po vánočních svátcích nakoupit ve větším klidu. Potvrdila to i Brňanka Jarmila Kunešová. „Před Vánocemi jsem koupila jen to nejnutnější, protože jsem neměla nervy pošťuchovat se s lidmi u regálů a stát dlouhé fronty. Věřím, že po Vánocích bude v obchodech klidněji," podotkla žena.

Povánoční slevy jsou podle analytika Kozuba trend, který se objevil v posledních letech. „Řada spotřebitelů už na ně cíleně čeká a omezuje své nákupy před Vánoci na nutné minimum a čeká na slevy," uvedl. Podle něj je ale na místě obezřetnost. „I když obchody inzerují vysoké poklesy cen, ne všechno zboží musí ve slevě být, případně je v minimální výši. Proto by lidé neměli bezmyšlenkovitě nakupovat jen proto, že obchod slevu slibuje," upozornil.

Souhlasí s ním šéf právního oddělení spotřebitelského časopisu dTest Lukáš Zelený. „Zákazníci si musejí dát pozor například na falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo sleva použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Nebo dočasné navýšení ceny, aby pak mohla být snížena na původní hladinu, a vydávání tohoto rozdílu za slevu," přiblížil triky obchodníků Zelený.