Miroslav Hochman bydlí v Břeclavi a pracuje jako údržbář v místní firmě. „O motorky se zajímám už od dětství. Babetu jsem chtěl vždycky. Na auto jsem neměl peníze, na velkou motorku zase řidičák," říká Hochman.

Pak si konečně jednu menší pořídil. „Je to klasická dvourychlostní Babetta 210, těch se vyrobilo nejvíc. Je stejně stará jako já," usmívá se.

Později se seznámil s partou milovníků babet a jezdil s nimi na srazy. Padaly nápady na jízdu do různých zajímavých destinací. „Bavili jsme se, že bychom mohli podniknout cestu do Chorvatska. A mělo to ohlas. Hodně lidí se nám smálo, že to není možné, že to prostě nezvládneme," vzpomíná Hochman.

Nápad ale pomalu uzrával. Přes zimu udělali Hochman s Fabikovič na mopedech generálku motorů. Najezdili dva tisíce kilometrů, aby dokázali vychytat veškeré problémy.

Nakonec nadešel den odjezdu. „Vyjížděli jsme v pátek hned po práci. Trasu jsme plánovali až po cestě. Brali jsme to jako dovolenou," popisuje Břeclavan.

První den chtěli přejet nejkratší cestou přes Slovensko do Maďarska, kde by přespali. „Vyhýbali jsme se ubytovnám a hotelům. Spali jsme tam, kam jsme zrovna dojeli. Obyčejně pod širákem," vysvětluje svou cestovatelskou filozofii Hochman.

Maďarsko překonali bez problémů, ale v Chorvatsku jim dělalo potíže značení cest. Ve všech větších městech je směrovky táhly na dálnici, tam však s babetou nesměli. Často to pro ně znamenalo i zdržení o několik hodin.

Cestovali bokem hlavních tahů. „Část trasy jsme jeli pravým chorvatským vnitrozemím. Vesnice tam měly třeba patnáct kilometrů a pět domů. Často jsme viděli budovy pobořené a prostřílené ještě z války, rozbitá auta a poničenou vojenskou techniku. Moc lidí jsme nepotkali, silnice byly prázdné," přibližuje turisticky méně vytížené části Chorvatska Hochman.

Cesta tam a zpět dlouhá 2100 kilometrů jim trvala jedenáct dnů. Po deseti dnech se už oba cestovatelé těšili domů. Posledních pět set kilometrů tak ujeli za jediný den.

A na kolik takové cestování na mopedu vyjde? „Snažili jsme se neutrácet, vařili jsme si sami. Projeli jsme něco přes čtyřicet litrů benzínu. Vyšlo nás to na sedm tisíc," rozebírá Hochman náklady na cestu.

ROMAN DOLEJSKÝ