Podle majitele pneuservisu v Holubicích na Vyškovsku, který se mimo jiné zabývá přípravou aut na technickou kontrolu, Petra Šmerdy, spuštění novinky provází problémy. „Momentálně mám informace, že se to odloží až na září. Obecně je v tom strašný zmatek. Úředníci nevědí vůbec nic," poukázal Šmerda.

Opatření se má týkat především aut vyrobených po roce 2002, u nichž se bude kontrolovat kód připravenosti k emisnímu testu. „Myslím ale, že se to v daném termínu ani nestihne," dodal Šmerda.

Redakce se proto s dotazem ohledně toho, kdy bude novinka spuštěna, obrátila na vyškovský odbor dopravy. Jeho vedoucí Petr Buchta odkázal redaktora na krajské kolegy. Ti se do uzávěrky nestihli vyjádřit.

Novinka může znamenat komplikace pro řidiče. Podniky, v nichž si můžou odbýt prohlídku, jsou po nařízení platném od začátku roku na Vyškovsku pouze dva.

SPOUSTA SKONČILA

Firmy, které jen měřily emise, musely podle pracovníka firmy zprostředkovávající služby motoristům Milana Peška ukončit činnost. „Staly se v podstatě zbytečné. Nově spuštěné nařízení nejdřív vyžaduje diagnostiku řídicí jednotky a měření emisí a až potom se může přejít k samotné technické kontrole. Kvůli online formuláři se všechny tyto kroky musejí odehrát v jedné stanici," vysvětlil Pešek.

Jak dál sdělil, v současnosti vydává povolení k provozování stanice technické kontroly a měření emisí krajský úřad na základě počtu aut v regionu. V budoucnu ale mají kvóty zmizet a počet stanic už by neměl být nijak regulovaný.

Jedním ze dvou podniků na Vyškovsku je společnost Stavební konstrukce Vyškov. Tam se změn zatím příliš neobávají. „Že budeme muset ukončit činnost, z toho strach nemáme. Děláme jak měření emisí, tak i technickou kontrolu. Samozřejmě dosud nevíme, jak to přesně nakonec bude. Nic ale není jisté, takže nechci předbíhat," řekl za firmu Zdeněk Černý. Zároveň ale upozornil, že motoristé musejí počítat s vyššími částkami za prohlídku.

VYŠŠÍ CENY

Což je důsledek nařízení platného od prvního ledna. „Kvůli fotodokumentaci jsme museli nakoupit nové telefony s fotoaparáty, počítače, protože staré už to nezvládaly. Náklady jsme tudíž museli promítnout i do cen," zmínil Černý.

O kolik bude technická kontrola dražší, ale neřekl. Řidiči každopádně počítají s tím, že si do kapsy budou muset sáhnout o něco hlouběji. „O kolik to bude, to ale netuším. A také by mě zajímalo, jak to bude s délkou prohlídky a čekací dobou vůbec. Zřejmě se můžeme připravit na delší fronty. Chystám se na ni na podzim, tak uvidíme. Co se týká měření emisí jen ve stanici, bude to pro mě novinka," okomentoval třeba Karel Mrázek.

Změny se naopak nedotknou vyškovské společnosti Donak zabývající se mezinárodní kamionovou přepravou. Na diagnostiku jezdí podle jednatele Jana Krále každoročně. „Pokud přijedeme na technickou kontrolu, máme povinnost změřit i emise. Nás tedy změny nečekají," řekl Král.