Sdílet zážitky s kamarády, jednodušeji organizovat akce nebo si jen vyměňovat rady a názory. Nejen k tomu dnes mladší i starší generaci slouží sociální sítě. Zatímco firmy se tento kanál naučily využívat poměrně efektivně, města na Vyškovsku spíš zaspala.

Velmi aktivní je na nejrozšířenější sociální síti u nás, na Facebooku, pouze rousínovská radnice, která na své oficiální stránce krmí svých víc než tři sta fanoušků novými zprávami téměř denně. Lidé tam najdou aktuální rozvrh městské sportovní haly, hlášení obecního rozhlasu, nebo třeba i zprávy Vyškovského deníku Rovnost týkající se města. „Ze začátku jsme profil města na Facebooku zprovoznili jen na zkoušku, jako další kanál pro komunikaci s lidmi, který by doplňoval naše webové stránky, kam také vyvěšujeme veškeré aktuality," nastínil rousínovský starosta František Havíř.

Nakonec ale byla zkušenost podle něj natolik dobrá, že se město rozhodlo v tomto způsobu komunikace pokračovat i nadále. Lidé tak mají ke zprávám o dění v obci nejblíž.

Bez odborníka

„Já sám jsem velkým odpůrcem sociálních sítí a osobně je nevyužívám. Musím ale uznat, že zkušenosti ukázaly, že lidem vyhovují. Pokud například dáme na web města zprávu o tom, že se našel pes, neděje se nic. Když zprávu umístíme na Facebook, ozvou se během dvou dní čtyři lidé, kteří se nabízí, že se o psa postarají," popsal Havíř. K tomu, aby si město udrželo profil aktuální, přitom nepotřebuje žádného odborníka. Spravuje ho jedna z úřednic, která se kromě jiných povinností také stará o aktualizaci webových stránek.

Ostatní města regionu pak buď nevyužívají Facebook vůbec, nebo pouze k propagaci kultury. Jako třeba Vyškov, který provozuje oficiálně pouze profil turistického informačního centra. Ten zatím získal přibližně stovku fanoušků. „Provoz jsme zahájili v loňském roce. Využíváme ho zejména k informování o novinkách, soutěžích a akcích města Vyškova. Co se týká městského úřadu jako takového, na Facebooku není," uvedla mluvčí vyškovské radnice Petra Bezdomniková.

Stránku s označením Vyškov se znakem města v hlavičce přitom na Facebooku uživatelé můžou najít už od roku 2009. Právě to je ale podle mluvčí jedna z nevýhod sociálních sítí. „Občas může být obtížné poznat, co je oficiální profil města, a za kterým stojí pouze aktivní jednotlivec," poznamenala mluvčí. O zavedení facebookové stránky úřadu proto zatím ve Vyškově neuvažují.

Podobně využívají Facebook i v Bučovicích. Na rozdíl od okresního města se ale můžou pochlubit zhruba sedmi stovkami přátel, což je víc než deset procent obyvatel Bučovic.

Sdílejí upoutávky

„Profil využíváme výhradně pro prezentaci kulturních akcí. Jde o velmi praktický nástroj, jak dát vědět během několika minut velkému množství lidí, že se něco děje. Spolupracujeme i s nejrůznějšími podniky ve městě, které také pořádají kulturní akce a navzájem si upoutávky na ně sdílíme, čímž se okruh lidí, kteří se o akcích dovědí, ještě zvyšuje," konstatoval vedoucí bučovických kulturních zařízení Josef Brychta, který podle svých slov profil kontroluje každý den a přehled akcí doplňuje.

V Ivanovicích na Hané naopak Facebook nepoužívají vůbec. „Žádný oficiální profil nemáme a ani se nechystáme nějaký zřídit. Vystačíme si s webovými stránkami," sdělil tajemník ivanovické radnice Jan Kovář.

Pravidelně udržovaný facebookový profil nemá ani slavkovská radnice. Naopak velmi důležitý je pro místní zámek. „Oficiální profil jsme otevřeli asi před třemi lety. Je to pro nás jeden z důležitých dílků systému informování o připravovaných akcích. Kromě něj ještě spravujeme obsah dalších stránek věnovaných cestovnímu ruchu," přiblížil ředitel slavkovského zámku Aleš Šilhánek.