S novou povinností se městské části teprve seznamují. „Potřebujeme zjistit, co všechno musíme opravit. Víme o sedmnácti opravách, z nichž čtyři jsou naléhavé," uvedla komínská starostka Milada Blatná. Brno rozdělilo mezi jednotlivé městské části patnáct milionů korun podle délky jimi spravovaných účelových komunikací. Mezi ty patří například lesní cesty, některá parkoviště nebo silnice ve vnitroblocích.

Problémy s údržbou očekávají i v Brně-středu, kde se nachází desetina všech účelových komunikací ve městě. „Dle hrubého odhadu jen oprava silnic ve vnitrobloku v Křídlovické a Rybářské ulici by stála jeden milion korun. Cest, které opravu potřebují, je ale ve skutečnosti mnohem více," upozornila místostarostka Brna-středu Jasna Flamiková.

Opravy podle podnětů lidí plánují v Řečkovicích a Mokré Hoře. „Prioritou je propojení Maříkovy ulice s Vránovým mlýnem. Pokud tedy budou přidělené peníze stačit," řekl starosta městské části Marek Viskot.

Dříve se o správu účelových silnic staraly různé odbory brněnského magistrátu nebo městské části. Od sjednocení správy si Brno slibuje zpřehlednění oprav. „Věříme, že jednotlivé městské části znají potřeby obyvatel nejlépe. Zároveň také nejrychleji zjistí, které úseky jsou poškozené tak moc, že vyžadují opravu," uvedla mluvčí brněnského magistrátu Zuzana Taušová.

co říká vyhláškaPodle novely městské vyhlášky přešla od letošního ledna na jednotlivé městské části správa účelových komunikací, které dříve spravovalo město Brno.
Mezi účelové komunikace mohou patřit lesní cesty, parkoviště, chodníky, silnice ve vnitroblocích nebo příjezdové cesty.
Celkově se v Brně nachází necelých pět set kilometrů účelových komunikací.

Podobný názor zastává také starosta Brna-jihu Daniel Kypr. „Městské části vědí, kde ty peníze potřebují," prohlásil starosta. Stav účelových komunikací v této městské části podle něj nepatří k palčivým problémům.

V Chrlicích ještě potřebují novou situaci zmapovat. „Nejsme na tom špatně. Opravovat budeme hlavně polní cesty, jejichž opravy jsou levné," informoval starosta Lukáš Fila.

V minulých letech opravovaly účelové komunikace na žádost odboru dopravy Brněnské komunikace. „Ročně jsme na údržbu dostávali čtyři miliony korun," informovala mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová. V posledních letech tato suma z důvodu rozsáhlejších oprav stoupla na šestnáct milionů v roce 2014 a dvaadvacet v roce 2015.

Jednou z možností, jak ušetřit na výdajích za opravy, je změna účelových komunikací na místní. Jejich údržba se totiž vrátí do péče města Brna. „V Komíně jsme takto zpět převedli parkoviště v Absolonově ulici," řekla starostka Blatná.

V prvním roce fungování nové vyhlášky mají podle magistrátu městské části hlavně zmapovat problémová místa. „Svěření správy městským částem je impulsem k další debatě mezi městem a městskými částmi," dodala Taušová.

Na konci února se starostové plánují sejít a situaci společně řešit. „Měli bychom se dozvědět další informace, hlavně jak získat na opravy peníze," uvedl chrlický starosta Fila.