Kunštátští se za pár dní dočkají alespoň čtyř nových bezbariérových, pro nevidomé značených a osvětlených přechodů. U křižovatky v ulici Zámecká, na začátku ulice Brněnská, na náměstí Krále Jiřího a před základní školou. Museli si na ně ale dlouho počkat. Stavební práce měly být hotové letos v červnu, ale teprve tehdy začaly. „Celá stavba mohla postupovat značně rychleji. Kromě toho došlo ke značnému zúžení šířky silnice. A to hlavně na náměstí před informačním centrem. V místě je povolená padesátka a není jasné, jak budou v této rychlosti projíždět současně proti sobě dva kamiony. Doprava na náměstí se zbytečně zkomplikuje, město nemělo dát souhlas k zúžení," stěžuje si jeden z obyvatel Kunštátu v místním zpravodaji.

Tajemník Kunštátu Stanislav Kolář ale tvrdí, že město nemohlo postup prací nijak ovlivnit. „Zúžení vozovky na náměstí je vynuceno normou, která určuje maximální šíři silnice v místě přechodu. Druhou možností bylo vytvoření ostrůvku, který by ale vzhledem k stávající zastávce autobusů směrem k Sychotínu komplikoval situaci ještě více," popsal Kolář.

Zúžená silnice má podle něj sloužit ke zvýšení bezpečnosti chodců na přechodech. Že se stavba zpozdila, se nelíbí ani vedení Kunštátu. „Hodláme poukázat na nedostatečnou organizaci práce. Ředitelství silnic a dálnic nebylo schopné administrativně s námi zvládnout podepsání smlouvy. I postup firmy, která vyhrála výběrové řízení, byl velmi zdlouhavý, ale nemohli jsme do toho zasahovat, protože jsme zakázku nevypisovali," vysvětlil starosta Kunštátu Zdeněk Wetter.

Přitom se domnívá, že hlavním důvodem stavebních průtahů jsou neustálé personální změny ve vedení Ředitelství silnic a dálnic, což vede ke zpoždění termínů. „Ale je to můj osobní názor," podotkl kunštátský starosta.

Mluvčí Ředitelství Radovan Myslík má ale jiné vysvětlení. „Projektant musel předělat projektovou dokumentaci na přechod před městským úřadem, který se nachází v těsné blízkosti autobusové zastávky. Stavební práce jsou již dokončeny, nyní doděláváme vodorovné a svislé dopravní značení," uvedl Myslík. Akce nazvaná Bezpečný přechod přišla na téměř devět set tisíc korun a město na ni získalo dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Kunštátští mají také v plánu další úpravy. Podél rušné silnice I/19 chtějí zpřehlednit obyvateli kritizovanou křižovatku pod kostelem. A také všechny autobusové zastávky soustředit na jednom místě. Zatím ale na to marně čekají už dvanáct let. Úpravy mají podle Wettera přijít na čtyřiadvacet milionů korun a váznou na tom, že Ředitelství silnic a dálnic na ně nevyčlenilo peníze. „Jde o stavbu, na kterou potřebujeme získat územní rozhodnutí. S městem Kunštát jsme vedli několik složitých jednání, která způsobila potřebu přepracování projektové dokumentace. Nová studie opětovně prověří celé technické řešení. S provedením úprav počítáme nejdříve za čtyři roky," přiblížil Myslík.

Nebezpečenství na křižovatce u kostela na tamním náměstí Krále Jiřího by se podle Wettera zmírnilo tak, že by vznikl směrem na Rudku odbočovací pruh. „Autobusová stání bychom rádi viděli podél silnice I/19, kde by vznikly zálivy, v úvahu přichází i varianta vybudovat menší terminál u Bachořákova náměstí. Lidé tak přestanou pobíhat k autobusovým zastávkám z náměstí ke kostelu a naopak. Nastane také konec riskantního objíždění autobusů v nepřehledných místech a blokování silnic," doplnil Wetter.

Vylepšení dopravní situace v Kunštátě by uvítal i ředitel tamní základní a mateřské školy Vratislav Sedlák. „Mám radost, že mezi kulturním domem a školou je nový přechod pro chodce. V minulosti jsme za něj dlouho bojovali, pro děti to tam bylo nebezpečné. Přál bych si však, aby konečně v Kunštátě vzniklo jedno stanoviště pro všechny autobusy. Mezi školou a náměstím musejí děti přecházet obě strany silnice a je to tam nebezpečné. Pak by byly pro jednu autobusovou zastávku na všechny směry chodníky," sdělil Sedlák.