Po vyučení nastoupil do depa ve Veselí nad Moravou. V době zeštíhlování dráhy z něj odešel a vyučil se elektrikářem. Po čase založil s bratrem a kamarádem firmu. I díky ní se může věnovat svému koníčku. „Doufám, že svou činností podpořím zájemce o železnici, kteří by mohli doplnit chybějící pracovní místa," prohlašuje.

Ekonomika železnice je sice v minusu, ale majitel je rád, že dobrovolné příspěvky pokryjí alespoň provoz. „Nabízíme nadšení zdarma. Chci přitáhnout co nejširší okruh zájemců," vysvětluje Iš. Současnou železnici plánuje technicky zdokonalit. Od zabezpečovacího zařízení i přes staniční rozhlas až po detaily. Rozšiřování ale není možné, kvůli zástavbě není kam.

I když se za deset let na jeho železnici žádný úraz nestal, upozorňuje na omylnost lidí, kteří si myslí, že lokomotivy na jeho zahradě nemohou ublížit. „Bezpečnost vyžaduje velkou bdělost strojvedoucích a personálu," upozorňuje nadšenec.

Zdroj: Youtube

V lokomotivním parku jsou tři hnací vozidla, z toho dvě kopie reálných strojů Českých drah. Výroba byla náročná. „Zakousl jsem se do toho a vznikly dva světové unikáty na rozchodu 600 milimetrů. Lokomotiva ESO v barvách Českých drah a motorový vůz Orchestrion. Jinde na světě je nenajdete," poukazuje na vzácnost. Trať měří přibližně pět set metrů, obsahuje dvanáct výhybek, křižovatku, patnáct světelných návěstidel a přejezdy.

Zvláštní sen Iš nemá. Přeje si hlavně zdraví a spokojenou rodinu. Jak podotýká, bez její podpory by se tak daleko nedostal.

A poptávka převyšuje aktuální možnosti. Z počátku jezdil Iš sám. V současnosti je zapojena celá rodina. Práci nadšenců mohou zájemci vidět osmadvacátého srpna.

MAGDALÉNA KUNRTOVÁ