A přestože s tím ještě na podzim nepočítali, prodlouží při nich tramvajové ostrůvky tak, aby se na ně vlezly takřka padesátimetrové soupravy jezdící na lince 1.

Plány dopravního podniku potvrdila Rovnosti jeho mluvčí Linda Škrancová. „Mendlovo náměstí je pro nás důležitý dopravní uzel. Jedou přes něj všechny tramvaje z vozovny Pisárky. A rekonstrukce je potřeba, protože stav kolejí je v tomto místě velmi špatný,“ vysvětlila důvody oprav Škrancová.

Kromě opravených kolejí se má zvýšit i komfort cestujících. Například už nebudou muset vystupovat z takřka padesátimetrových souprav tramvaje linky 1 do křižovatky, kde mohou zastavovat díky výjimce. „V plánu je prodloužení nástupního ostrůvku,“ uvedla mluvčí Škrancová. Podobně upravil podnik už na podzim ostrůvky ve Štefánikově ulici na zastávce Kartouzská.

Lidé prodloužení zastávek vítají. „Vystupovat do silnice není příjemné. Člověk totiž nikdy nemůže vědět, jak se zachovají řidiči projíždějících aut,“ poznamenal třeba Tomáš Pospíšil.

Jednodušší bude i organizování náhradní dopravy. Na tramvajové koleje totiž budou zajíždět autobusy. „U tramvajových pásů kvůli nim zvýšíme únosnost,“ podotkla Škrancová.

Nové koleje a ostrůvky mělo náměstí původně získat při plánované rekonstrukci. Její projekt představilo před třemi lety. Za sto milionů korun se náměstí mělo do konce roku 2010 proměnit v moderní dopravní uzel s parkem i fontánou.

Jenže pak radní zjistili, že v kase nemají na opravy peníze. A že jim zrovna nejsou naklonění vlastníci nemovitostí. „Oprava náměstí je stále jen v ranné fázi přípravy. V příštích několika letech je nereálná. Řešíme komplex otázek od majetkového vypořádání po shánění peněz,“ přiznal náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. Už loni tak kvůli neudržitelnému stavu muselo město za dva miliony nechat předláždit část chodníku na náměstí.

Kolik budou dílčí stát dílčí úpravy, není doposud jasné. „Ještě neskončilo výběrové řízení na dodavatele stavby ani stavební řízení. O výši nákladů tedy nelze mluvit. Stejně tak ještě nemůžeme stanovit přesný termín. Pro nás bude ideální, pokud oprava stihneme během letních prázdnin, kdy je menší provoz,“ sdělila Škrancová.

Jisté je, že spolu s kolejemi město nepřistoupí k plánovanému rozšíření příliš úzkých nástupišť trolejbusů na Mendlově náměstí. „Investiční záměr k této akci přepracováváme. Každopádně musíme ostrůvky rozšiřovat jindy. Opravy kolejí si vyžádají zajištění náhradní dopravy a ta nemůže jezdit po dalším staveništi,“ ujistil vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.