Je to běh na dlouhou trať. „Studuji obor profesionální pilot. Ve škole mám teorii a na letišti si nalétávám potřebné hodiny, abych měl i praxi," přibližuje svou přípravu na dráhu muže řídícího dopravní letadlo mladík. K létání měl vztah od malička. „Asi v patnácti letech jsem dostal příležitost dostat se k tomu blíže a už mě to nepustilo," vzpomíná.

Kilometry nad zemí bezpečně ovládat letadlo a mít důvěru pasažérů není jen tak. Zájemce musí splnit mnohá kritéria a hodně se toho naučit. „Základem je získání průkazu soukromého pilota. Potom je nutné zaplatit si celou řadu kvalifikací, například pro noční lety. Nejvyšší metou je licence obchodního pilota, díky které může být člověk za pilotování placený," říká Koupý. Důležitou roli hraje i zdravotní stav a ochota věnovat přípravě na budoucí práci spoustu času.

Než se člověk stane pilotem, zaplatí také hodně peněz. „Platí se licence, kvalifikace, pronájem letadla, přistávací poplatky. Je toho dost. Než se někdo může začít pilotováním živit, přijde ho to na milion a půl korun. Je to velice nákladné, ale pokud je člověk rozhodnutý se tomu v budoucnu věnovat a dělá to z lásky, na peníze hledět nemůže," uvádí Koupý.

Jeho profesní sen je jasný. „Chtěl bych být zaměstnaný u letecké společnosti Emirates, která má sídlo v Dubaji. Ta si zakládá na tom, že létání je stále ještě symbolem luxusu a prestiže, " vysvětluje adept na pilota.

Podle statistik je létání nejbezpečnějším způsobem dopravy, mnoho lidí se však v letadle bojí. „Já strach nemám. Letadlu musím věřit. Nejdůležitější je přistupovat k pilotování zodpovědně a s respektem, nehrát si na hrdinu. Je nutné mít na paměti, že vzduch není pro člověka přirozeným prostředím. Ale říká se, že nejnebezpečnější na létání je cesta autem na letiště," uzavírá Koupý.

MARTINA SPOUSTOVÁ