Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mýtné? Pro lidi z obcí Slavkovska sprosté slovo

Slavkovsko – Poměrně hustá síť i snadná orientace. Ale zároveň také nemalé poplatky spojené s mýtným znamená pro řidiče kamionů jízda po českých dálnicích. Zatímco státní pokladna se těší z vybraných peněz, lidé v Křenovicích, Hruškách i třeba Šaraticích trpí. Ruch nákladních aut je dennodenně obtěžuje. Řidiči silnici druhé třídy ze Slavkova u Brna směrem k Újezdu u Brna využívají jako zkratku k dálnici na Břeclav a Bratislavu.

17.12.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

„Situace je naprosto otřesná. Bydlím přímo u silnice. Každou zimu mám vchod plný sněhu a nahozené dveře. Loni ještě žil manžel, takže se o úklid staral on. Před nedávnem ale zemřel. Chodím o holích a vůbec nevím, jakým způsobem se sněhu u vchodu zbavím," postěžovala si například Drahomíra Haluzová z Křenovic.

To, že těžká nákladní auta na silnici druhé třídy představují problém, potvrdil i starosta Hrušek Jan Kauf. „Od doby, kdy se zavedlo mýtné, začalo přes Hrušky a Křenovice projíždět výrazně víc kamionů. Zkracují si cestu mezi dálnicí D1 a dálnicí D2, ušetří tak totiž za mýtné," vysvětlil starosta.

Nákladní auta podle jeho kolegy z Křenovic Jaromíra Konečného sjíždějí z dálnice u Holubic a najíždějí zase u Blučiny na Brněnsku. „Je jich hodně. Do určité míry se asi projevila i rekonstrukce průtahu naší obcí. Díky tomu, že jsme kočičí hlavy nahradili asfaltem, se sice snížila hlučnost, ale lepší silnice zas láká víc šoférů," naznačil Konečný.

Hlavně ze zahraničí

V Hruškách situaci řeší už delší dobu. Nechávali například prověřit nosnost mostů. „Pokud by se u některého z nich omezila, kamiony by vesnicí projíždět nemohly. Bohužel se však potvrdilo, že nosnosti jsou stanovené správně, takže tímhle směrem cesta k vyřešení problému nevedla. Jednáme dál s odborem dopravy ve Slavkově u Brna, kde najít řešení," konstatoval starosta.

Podle obyvatel obcí jde poměrně často o zahraniční dopravce. „Jsou to auta s polskou nebo jinou cizí poznávací značkou. Hodně vozí dřevo a jiné těžké náklady. Na takové silnici navíc jedou velmi pomalu, provoz brzdí. S mýtným se situace výrazně zhoršila. Někdy je to opravdu souvislý provaz nákladních aut," zmínila Eva Marková, která má v Křenovicích u silnice dům s obchodem. Lidé si stěžují také na otřesy, které průjezdy těžkých nákladů způsobují. Škodí domům. „Můj praská a začíná se propadat i silnice před domem. Před její opravou tam stávala voda, teď už se to děje zase," upozornila Haluzová.

Starostové boj s tranzitní dopravou nevzdávají. „Asi třikrát jsme ve spolupráci s policií zorganizovali kontroly hmotností kamionů. Pokaždé se našlo několik takových, které byly těžší, než stanovuje limit. Opatření ale neměla dlouhodobý efekt. Větší a těžší jsou i traktory družstev a náklady, které vezou. Jejich průjezdy jsou ale spíš sezónní, takže v tom hlavní problém nespočívá," řekl Konečný.

Poškozování domů je navíc podle křenovického starosty velmi obtížné dokázat. „Prokázat, že jsou praskliny důsledkem otřesů, je prakticky nemožné. Je mnohem víc faktorů, které na to můžou mít vliv," poznamenal starosta. V plánu je nicméně schůzka, kde se dohodne další postup. „Chceme mezi sebou víc komunikovat o tom, jak problém řešit. Už v tomto týdnu nás čeká setkání s dopravní inspekcí. Téma nadhodím, uvidíme, jestli se nám podaří dohodnout nějaké opatření, které by situaci zlepšilo. Na druhou stranu si ovšem musíme uvědomit, že na silnici druhé třídy se s určitým provozem prostě počítá," doplnil Konečný.

Autor: Karel Kašpárek

17.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Miliardový zámek na osobní údaje. Nařízení začne platit za půl roku

Tisková konference ODS po volbě místopředsedů Poslanecké sněmovny
11

Fiala neuspěl. „Nepolíbil prsten“

Zvrat v miliardovém obchodu. Škodu Transportation má koupit PPF Petra Kellnera

Jeden z největších obchodů tohoto roku je nyní u konce. Plzeňskou Škodu Transportation podle čtyř zdrojů Hospodářských novin získá skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Informoval o tom server iHned.

Komentář Kateřiny Perknerové: Vojtěch Filip, génius reálpolitiky

Komunistická strana Čech a Moravy vyhrála sněmovní volby. Tedy ne na první dobrou, ale na druhou ano. Ačkoli skončila až pátá se 7,76 procenta hlasů, její předseda Vojtěch Filip dokázal za poslední měsíc to, co nikdo před ním.

Pirát z Olomouce je ve vedení Sněmovny. Nesmím přibrat, usmívá se Pikal

/ROZHOVOR/ Místopředseda Pirátské strany Vojtěch Pikal z Olomouce byl také zvolen místopředsedou Poslanecké sněmovny.

Úsek Pražského okruhu získal kladné stanovisko EIA

Úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 v pátek získal kladné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA). Informovalo o tom ministerstvo životního prostředí. Úsek označovaný číslem 511 by se mohl začít v roce 2020.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT