Je sobota po čtvrté odpoledne a před mikulovskou Eat Art Gallery si rozbalila své „nádobíčko" mladá rakouská umělkyně Flora Szurcsik (na snímku). Ve větší nádobě má studenou zeleninovou polévku Gazpacho. Kolemjdoucím ji zadarmo nalévá do originálních keramických misek, které sama vytvořila. Je jich rovná stovka, rozložených souměrně na zemi. Pětasedmdesát černých, pětadvacet bílých.

Symbolizují smutnou realitu v řadě zemí včetně Rakouska či České republiky: pouze čtvrtinu umělců jejich tvorba uživí. Ostatní ne. „Cílem mé práce je ukázat veřejnosti prekerní situaci umělkyň a umělců a konkrétně oslovit cílovou skupinu spotřebitelů umění a kultury," vysvětluje Szurcsik důvod své netradiční perfomace, se kterou jí v Mikulově pomáhají rakouští přátelé.

A také majitelka mikulovské galerie Jitka Plesz, která Szurcsik učila na umělecké škole ve Vídni. „Když tu mám svého studenta, jsem obzvláště ráda. Mám radost, že z něj něco je," přiznává pokuřujíc Plesz, která se v roce 1968 provdala do Rakouska. A teď žije střídavě v obou zemích.

Eat Art Gallery je pro ni radostí a splněným snem. „Dnešní akce navíc přesně odpovídá zaměření galerie," usmívá se Plesz v narážce na název, který spojuje požitek z umění a jídla. Stejně jako KUNSTarmut (v překladu Bída umění pozn. autora) polévka v originální keramice mladé Rakušanky.

Mezitím červenou polévku chutnají další a další kolemjdoucí. „Je opravdu výborná. Doma máme rajčata, tak bychom ji mohli zkusit také udělat," pochvaluje si chuť tradiční španělské osvěžující letní dobroty, jejímž základem je mixovaná zelenina, turistka Kateřina Kupková.

V mikulovské galerii bude Gazpacho v ručně vyrobených miskách, na jejichž dně se navíc skrývají originální citáty některého z umělců či politiků vztahující se k tématu, k ochutnání až do devatenáctého září. Jako doprovodná část výstavy keramického projektu Flory Szurcsik. Už ale za peníze.