Nejen tramvaje a autobusy budou od jara opravovat zaměstnanci v dílnách dopravního podniku. Technici se postarají také o tisícovku aut, které vlastní Brno. Někteří z nich díky tomu nepřijdou o práci. Nabídne jim ji spojení městských firem. O takzvaném holdingu měli rozhodnout brněnští radní už v pondělí, nakonec jednání odložili na příští týden.

Od nového uspořádání si radní slibují především úspory. A to ve sdílení služeb. „Skvělým příkladem je například společné právní či marketingové zastoupení společností," vyjmenoval radní Tomáš Kratochvíl.

Již nyní se podle něj společným jednáním firem s bankami podařilo ušetřit například za bankovní poplatky. Další úspory se podle něj pak ukážou až během let.

CO JE TO HOLDING:
Holding městských firem propojí například Lesy města Brna, dopravní podnik či teplárny. Úředníci z nového odboru tak budou mít lepší přehled o majetku společností a lépe vyjdou vstříc jejich požadavkům. Radní si od spojení slibují především úsporu, například i společným nákupem kancelářských potřeb.

Do čela celého koncernu se postaví úředníci. "Na jaře příštího roku bude na novém odboru holdingu městských společností navíc šest míst," Většina z nich tu již pracuje, jen v jiných odborech. Přijímat budeme maximálně dva," řekl Kratochvíl, který na celý odbor bude dohlížet.

O dohled nad systémem s víc než čtyřmi tisíci zaměstnanci napříč všemi společnostmi se podělí s radou města. „Po roce zhodnotíme, zda spolupráce funguje nebo je potřeba svázanost firem prohloubit," přednesl plán.

Pokud by se nový odbor na magistrátu neosvědčil, plánuje Kratochvíl založit akciovou společnost, která nahradí odbor.

Šéfové městských firem si vidinu spolupráce chválí. „Dopravní podnik města Brna má velký potenciál v opravách a údržbách motorových vozidel. Nabízí se spolupráce s ostatními společnostmi. Předpokládám, že budoucí holdingové uspořádání nám to umožní a především zjednoduší," uvedl ředitel dopravního podniku Miloš Havránek, který plánuje otevřít dílny dopravního podniku ostatním členům holdingu.

Právě podobné sdílení služeb je přínosné i podle ekonoma Michala Kozuba. „Naději na úspěch má holding díky politické podpoře. Kdyby měli vše na starosti jen úředníci, vše by se ztratilo v byrokracii. O fungování celého holdingu rozhodne především to, jak zruční manažeři budou v jeho čele," vysvětlil. Podle něj je odbor pouhým mezikrokem, který není tak náročný jako založení akciové společnosti.

Bývalý náměstek primátora a opoziční zastupitel za sociální demokraty Oliver Pospíšil za holdingem vidí snahu současné koalice upevnit si moc ve velkých společnostech v Brně. „Obáváme se vedlejších úmyslů některých představitelů. Většina členů hnutí ANO šlo do voleb jen kvůli tomu," vysvětlil.

Ve společnostech radní už ale ušetřili za prémie pro politiky za působení v městských firmách. Od začátku roku jich své funkce opustilo šestadvacet. „Ročně tak ušetříme asi čtyři miliony korun. Do konce roku bychom rádi nominovali do kontrolních orgánů jednotlivých společností jejich ředitele," shrnul plnění přislíbeného radní Tomáš Kratochvíl.

Přesto ve firmách zůstane i mnoho politiků. Působit budou v těch odvětvích, na které jsou sami odborníci. Souhlasí s tím i ředitel Brněnských komunikací Luděk Borový. „Radní za hospodaření s majetkem odpovídají voličům, proto na něj musí dohlížet. Navíc nikde není psáno, že politik není nebo nemůže být odborník," uvedl.

S politiky v dozorčích radách či představenstvech městských firem přitom v minulosti již byly problémy. Naposledy v minulém týdnu, kdy předseda hnutí ANO a ministr financí Andrej Babiš vyzval k odstoupení z předsednictva brněnských tepláren Jiřího Faltýnka. Kvůli podezření, že funkci dostal díky svému otci, místopředsedovi ANO Jaroslavu Faltýnkovi.

Jestli se své funkce vzdá, se Brněnskému deníku Rovnost nepodařilo zjistit. Telefon v pondělí nezvedal.