Brněnský deník Rovnost, který o problému již informoval, oslovil obyvatele z okolí. Většina z nich s plánem nesouhlasí. „Už teď mi připadá, že žiji u nějaké Grand Prix. Pokud silnici rozšíří, bude to peklo," uvedl například Michal Tkadlec, který bydlí v nedaleké Sokolově ulici.
Hluk trápí i tamní školáky. „Zatím to není tak strašné, částečně ho totiž zastaví zdejší haly. Víc aut tomu ale rozhodně nepomůže," řekl ředitel základní školy v Bendářově ulici Vlastimil Černý.

Radní městské části stížnosti vnímají. Vadí jim, že stavba problém neřeší, a nesouhlasí tak s vydáním územního rozhodnutí. „Nechceme rozšíření bránit, ale není možné na úkor lidí. Proto trváme na protihlukových stěnách. Pokud to bude nutné, postavíme na protest na dálnici kombajny," podotkl starosta Brna-jihu Daniel Kypr.

O stěnách rozhoduje krajská hygienická stanice. „Na podobná měření a jejich zpracování máme ze zákona třicet dní od zadání. Zatím nás ale nikdo nepožádal," sdělil její vedoucí Jan Mareček.

close Mapa úseku dálnice. zoom_in

Podle Věry Hoderové z brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic požadavek splní možná i bez nařízení hygieniků. „Uvidíme, co případná studie odhalí. Ale nejspíš městské části vyhovíme i bez doporučení," řekla Hoderová.

Podle Kypra už ale potřebná měření hygienici v minulosti udělali. „Rozšíření ale posuzovali jako rekonstrukci, pro kterou jsou povolené limity hluku mnohem vyšší než pro zcela novou stavbu," vysvětlil důvod, proč městská část žádá přehodnocení.

Podle náměstka primátora Martina Andera mají lidé z Brna-jihu podporu magistrátu. „Souhlasím s tím, že součástí stavby musí být i opatření, která zabrání poškození zdraví. V případném územním řízení budeme hájit záj-my Brňanů," přislíbil Ander a kromě omezení hluku zdůraznil také snižování prachu v ovzduší.

Že Brno-jih patří mezi dopravně nejzatíženější části města potvrzuje i koncept Plánu udržitelné městské mobility. „V jednotlivých kategoriích škodlivin se pohybujeme na prvním místě v celém Brně," upozornil radní městské části Pavel Reich. Podle starosty Kypra je umístění protihlukových stěn nutné i kvůli dalšímu rozrůstání. Nevylučuje totiž, že se v budoucnu v Horních Heršpicích v blízkosti dálnice objeví nové rodinné a bytové domy. „Potom by stejně stěny museli postavit a to už bude mnohem dražší," dodal. Podle Andera je ale takové plánování zatím předčasné. „V široké diskuzi teprve řešíme hlavní koncepci využitelnosti tamního prostoru," uvedl Ander.

ALŽBĚTA NEČASOVÁ