Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na noční rozjezd dobíhali Brňané poprvé už před 70 lety. Vozily je tramvaje

Brno - Brněnské noční linky, takzvané rozjezdy, slaví kulaté výročí. Poprvé odvážely tramvaje lidi od hlavního vlakového nádraží v noci před sedmdesáti lety.

2.6.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Každou noc vždy v celou hodinu přestupní uzel u hlavního vlakového nádraží zaplní pobíhající lidé a dvaadvacet autobusů nočních linek. Vše trvá jen pár minut a opět je klid. Od hlavního nádraží odvážejí takzvané rozjezdy Brňany už sedmdesát let.

Poprvé vyjely v Brně v noci druhého června 1946. „Nebylo to ale úplně poprvé, už dřív se občas jízdní řád přizpůsobil potřebám obyvatel města. Větší rozmach kultury a večerní zábavy vyžadovalo zavedení stálého jízdního řádu," vysvětlila mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Například v padesátých letech jezdily tramvaje z hlavního nádraží s intervalem maximálně padesát minut, tedy kratším, než teď.

Až do roku 2004 lidé v noci mohli cestovat i tramvajemi. „O čtyři roky dřív vznikl současný systém, v prvních letech přesto jezdily i tramvaje číslo 1 a 8. Od roku 2004 ale jezdí už pouze autobusy," doplnila mluvčí.

O víkendech nyní vypraví dopravní podnik až padesát autobusů za noc.

V devadesátých letech ale i v noci museli lidé řešit složité přestupy. „Linky se nesmyslně křížily a noční cestování bylo zdlouhavé. Teď je systém perfektní a za hodinu se v noci dostanu z jednoho konce Brna na druhý," vysvětlila Irena Hladká, která žije v Kohoutovicích. Právě spokojenost cestujících je důvod, proč dopravní podnik žádné změny v zaběhnutém režimu nechystá.

V současnosti je až na drobnosti systém nočních linek ideální i podle odborníků na dopravu. „Funguje naprosto perfektně. Počáteční hlasy o zvýšených dopadech na životní prostředí vedené myšlenkou, že nahrazení tramvají autobusy je neekologické, jsou vyváženy argumentem snížení hluku a spotřeby elektrické energie," připomněl ředitel pro vývoj a výzkum z Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil.

Obdobný systém by podle něj v jiných městech nefungoval. „Brno na to má ideální velikost. Navíc je město vysokých škol, studuje zde téměř sto tisíc vysokoškoláků, což v kontextu faktu, že noční spoje jsou využívány převážně mladšími lidmi," doplnil odborník.

Noční linky si kromě cestujících oblíbili i někteří řidiči dopravního podniku. Někteří dokonce řídí pouze v noci. „Tyto linky jsou specifické. A to hlavně přístupem cestujících. Jsou veselí, zpívají. Často jsou posilněni alkoholem, takže se řidičů ptají na zcela banální otázky. Případy, kdy jsou cestující agresivní, jsou ojedinělé," tvrdí řidič Marek Rossi.

Autor: Alžběta Nečasová

Znáte lepší systém nočních rozjezdů než ten v Brně?

ANO

4 %

NE

96 %

Hlasovalo: 181

Anketa byla ukončena

2.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš po jasném vítězství ve volbách.
15 30

ANO jasně vyhrálo volby. Babiš chce silnou a stabilní vládu

Volby 2017 - štáb ČSSD v Lidovém domě - Milan Chovanec, Lubomír Zaorálek a Bohuslav Sobotka.
13 14

Volební lídr ČSSD Zaorálek: Voliče nám vzalo ANO i Piráti

V českých volbách prohrála celá země, zní ze zahraničí

České parlamentní volby zaznamenala mnohá světová média. Přinášíme vám výběr z jejich ohlasů.

Kalousek: Lidé si zřejmě myslí, že je lepší být zastrašeným zaměstnancem

/ROZHOVOR/ Dávno jsem vyzýval všechny demokratické strany od středu doprava, ať se spojí. Bohužel si jejich lídři neviděli na špičku nosu. Ať si nyní kolegové zhodnotí, jestli bylo jejich rozhodnutí správné, říká šéf TOP 09 Miroslav Kalousek. 

Prezidentské kandidáty překvapil velký pád ČSSD. Obavy mají u SPD

Některé uchazeče o Pražský hrad překvapil výrazný propad sociální demokracie, úspěch hnutí ANO očekávali. Řekli to v reakci na výsledek sněmovních voleb.

Nový poslanec Pavel Růžička čelí soudu. Budu souhlasit s vydáním, říká

/ROZHOVOR/ V případu jde o údajně nevýhodný prodej domu v centru Postoloprt z majetku města. Pavel Růžička se na něm měl podílet coby jeden ze zastupitelů města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení