Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádraží v centru? U Žebětína vznikne hlučná vysokorychlostní trať

Brno - Pokud se postaví nové hlavní nádraží blíže centru Brna u ulice Nové sady, prodraží to investici o další desítky miliard. Peníze budou potřeba na riskantní stavbu tunelů a také vedení hlučné vysokorychlostní trati mezi Žebětínem a sídlištěm Kamechy. Tak zní podle zjištění Deníku Rovnost nová argumentace pro přesun nádraží dále na jih, se kterou přišlo město.

12.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Vychází údajně ze studie, kterou zpracovávají železničáři. Aktivisté prosazující nádraží v centru ji ale odmítají.

S informací o nezakryté trati u Žebětína přišel náměstek primátora Robert Kotzian. Odvolal se na poslední prezentaci dílčích výsledků studie, která posuzuje obě varianty polohy nádraží. „Průjezd vysokorychlostního vlaku znamená velký hluk. Tuto variantu přitom prosazují ekologové, kterým vadí plně zakrytá silnice R43 v Bystrci," prohlásil Kotzian.

Obavu má i starosta Žebětína Vít Beran. „Nemám moc informací. Ale s otevřeným koridorem nesouhlasíme. A postavíme se proti němu. Půl roku nám z jedné strany hlučí automotodrom. Pokud se k tomu přidá vlak, nikdo tu už nebude chtít bydlet. Přitom na Kamechách má žít osm tisíc lidí," podotkl Beran. Dodal, že podrobnosti se dozví na dnešní schůzce s náměstkem Kotzianem.

Lidé v Žebětíně ani na Kamechách o plánech zatím moc nevědí. „Je škoda, že do Bystrce žádná vlaková trať nevede. Cesta by byla určitě rychlejší než tramvají a autobusem. Ale rychlovlak tu stejně nebude mít zastávku. Takže pokud mám poslouchat hluk a nic z toho nemít, jsem proti," řekl Radim Tesař.

Proti hluku

Aktivisté prosazující nádraží v centru ale považují varování před otevřenou tratí za zbytečné strašení. „Hlučnost není problém. Teď se teprve dopracovává první návrh varianty nádraží v centru. Hluk se vyřeší v dalších stupních projektové dokumentace. Pokud se ukáže, že v obydlených oblastech je příliš velký, stavitel musí podle zákona udělat taková opatření, aby vše vyhovovalo normám," ujistil Tomáš Alter z koalice Nádraží v centru. Železničáři podle něj mohou přistoupit k řadě opatření, od vylepšení oken domů až po stavbu protihlukových stěn. „Pokud to bude nutné, trať je možné relativně levně zakrýt," myslí si Alter.

Kotzian ale argumentuje také tím, že nádraží v centru znamená vedení rychlostní trati třemi tunely dlouhými dohromady přes deset kilometrů. „Metr stavby Královopolského tunelu stál skoro tři miliony korun. Nové tunely by navíc vedly v nestabilním podloží. Takže se bavíme o desítkách miliard," upozornil Kotzian. Přestavba uzlu má přitom stát kolem dvaceti miliard. Tunely by ji tak výrazně prodražily.

Ani s tím Alter nesouhlasí. „Tunely pro vlak nemusí být tak široké jako silniční. Navíc se díky nim ušetří deset kilometrů normální trati," podotkl.

Železničáři zatím do sporu nechtějí vstupovat. Čekají, až dostanou studii, jež porovná, která varianta je lepší a levnější.  „Podpoříme variantu, kterou bude možné zaplatit z evropských peněz. Přestavba brněnského uzlu je pro nás prioritní mezi roky 2014 a 2020. O řešení vysokorychlostních tratí je teď předčasné se bavit. Je to vize pro rok 2030," upozornil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Autor: Petr Jeřábek

12.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vteřiny dne

Vteřiny víkendu. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Jiří Běhounek.
15

Sjezd ČSSD se uskuteční již v únoru, o post šéfa se hlásí Běhounek

AKTUALIZOVÁNO

Bendl ostrouhal. Soud přepočítal hlasy a ve sněmovně jej střídá Kupka

Na pondělní ustavující schůzi půjde za středočeskou ODS čtveřice politiků ve složení Jan Skopeček, Veronika Vrecionová, Vojtěch Munzar – a Martin Kupka. Původně ohlášené ohájení poslaneckého mandátu historicky prvním středočeským hejtmanem a pozdějším ministrem Petrem Bendlem tedy neplatí. 

AKTUALIZOVÁNO

Motorest u dálnice zřejmě vzplanul od komína. Škoda jde do desítek milionů

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Mohutný požár se obešel bez zranění – a podařilo se zabránit jeho rozšíření. To jsou zřejmě jediné příznivé zprávy spojené s řáděním plamenů, které v sobotu hodinu a čtvrt před polednem zachvátily restaurační provoz v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ. Tomu, že Motorest 4 kameny, známý i v nedaleké Mladé Boleslavi a v Praze, zachvátil požár velkého rozsahu, už zdaleka nasvědčoval hustý tým valící se ze střechy budovy postavené ve stylu koliby, jímž probleskovaly plameny. Objekt požár zcela zničil i s veškerým vybavením. Škoda se odhaduje na 30 milionů korun.

Na černý trh v Kábulu se prý dostal alkohol, určený původně evropským diplomatům

V afghánském hlavním městě Kábulu se zřejmě na černém trhu prodává nezákonně alkohol, který do Afghánistánu dovezla diplomatická mise EU. Věcí už se zabývají evropští vyšetřovatelé, uvedl mluvčí AFP.

AKTUALIZOVÁNO

Tomáš Hradílek je v nemocnici. Nelze přihlížet smrti vlastního otce, říká dcera

Bývalý disident a ministr vnitra Tomáš Hradílek ukončil po 17 dnech hladovku, kterou držel kvůli opětovné kandidatuře prezidenta Miloše Zemana. Chtěl, aby Zeman již nekandidoval na Hrad. Hradílek s hladovkou přestal na nátlak rodiny, nyní je v péči lékařů. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT