S problémem, který Kolář zmínil, by měli od září výrazně pomoci strážníci. „Nyní na nádraží dochází hlídky každých třicet minut, nově ovšem budou chodit častěji a případně nás bude doplňovat také státní a železniční policie," vysvětlil jedno z nových opatření ředitel strážníků Bohumil Šimek.

Cíl si strážníci vytyčili jasný. „Chceme z nádraží vypudit všechny živly. Máme ovšem omezené pravomoci. Například pokud člověk na místě nepije nebo nedělá jiný přestupek, můžeme mu pouze domluvit," vysvětlil Šimek.

Primátor Vokřál by chtěl nově všechny, kteří se o přednádraží starají, koordinovat. Minulý týden proto svolal první společné jednání. Problém je, že takových institucí je mnoho. Společně mají řešit nejen nový mobiliář, ale také bezpečnost a čistotu místa.

Co se změní- na nádraží budou častěji strážníci, vypomůže i republiková a železniční policie
- mají přibýt veřejné toalety, nyní se hledá místo
- zvažuje se výměna osvětlení
- zmizí zábradlí mezi tramvajovými ostrůvky

Na místě nepůsobí jen České dráhy nebo město Brno a jeho část Brno-střed. Například tramvajová nástupiště totiž spadají pod dopravní podnik. „Zajišťujeme jejich úklid, odstraňujeme také plevel, naši preventisté se zase starají o pořádek," vypočítala mluvčí podniku Barbora Lukšová.

Pod nástupišti ovšem působí Brněnské komunikace. „Máme na starost správu a údržbu podchodů a také chodníky," sdělil jejich správní ředitel Roman Nekula.

Novými lavičkami chce prostor osvěžit radnice Brna-středu. Má je navrhnout MMCITÉ, která například dodala mobiliář i pro letní olympiádu v Rio de Janeiru. „Společnost má řadu ocenění za design a vyrábí kvalitní výrobky. Domluvili jsme také další úpravy tramvajových ostrůvků s dopravním podnikem. Problematiku mobiliáře řešíme už delší dobu," vzkázala místostarostka Jasna Flamiková. Rada městské části také odsouhlasila odstranění zábradlí mezi nástupišti.

Právě tuto překážku kritizoval i ředitel Galerie architektury Gabriel Kurtis. „Když zmizí, tak se prostor otevře. Problémem je ale kombinace přestupního uzlu hromadné dopravy a současně automobilový provoz v okolí. Kdyby auta jezdila jinudy, prostor by se celkově zklidnil," myslí si.

Podle Kurtise by tak některé problémy zmizely. „Zůstat by ale mohly například vozy pro park and kiss," okomentoval ředitel.

Kromě nových laviček a odstranění zábradlí mají na nádraží přibýt také nové veřejné toalety.

Budovu hlavního nádraží má v pronájmu Brno New Station Developement. Jejich zástupce se ovšem jednání nezúčastnil. Místo toho vyslaly svého zástupce České dráhy. „Nešlo primárně o budovu nádraží, kterou pronajímáme. Budeme ale apelovat na nájemníka, aby častěji uklízel," uvedla k jednání mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

České dráhy se ovšem rozhodly vyjít městu vstříc. „Přislíbili jsme kvalitnější úklid prvního nástupiště, které máme ve správě. V současnosti například naši zaměstnanci odstraňují z jeho okolí graffiti," dodala mluvčí.

Další jednání se podle Bezuchové chystá přibližně za měsíc. Jak doplnil ředitel strážníků Šimek, účastníci jednání se také bavili například o výměně osvětlení pro lepší přehled kamerového systému a odstranění tmavých zákoutí nebo o každodenním čištění prostoru vysokotlakým proudem vody.