Na tento čtvrtek proto starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina svolal starosty okolních obcí, aby sepsali společné prohlášení, kterým by tlačili na politiky a krajské či státní úředníky.

„Společným prohlášením chceme vyslat důrazný apel vládě republiky i hejtmanství Jihomoravského kraje, aby se důsledně zabývaly problematikou oprav silnice smrti," informoval Třetina.

Kromě starostů mají na společné setkání do Krumlova dorazit i zástupci Ředitelství silnic a dálnic, Správy a údržby silnic i dopravní policie.

V tom vidí smysl starosta Miroslavi Roman Volf. „Podporujeme každou iniciativu týkající se oprav této silnice," potvrdil. Jak připomněl, na neutěšený stav hlavního tahu mezi dvěma největšími městy kraje upozorňují okolní obce už patnáct let.

„Vždy, když se stane nějaká tragická událost, je to o to víc hlasitější," řekl.

Volf míní, že bude úspěch, když se státu podaří dodržet rok 2020, o kterém se už několik let jako o možném termínu oprav mluví.

Projekt počítá se značnými úpravami, a tudíž bude velmi nákladný. „Například u Miroslavi půjde podle projektové dokumentace o přemostění mimoúrovňovou křižovatkou. Také bude nutné posunout blízký železniční viadukt směrem k Damnicím," naznačil.

Debatu o stále vzdálených opravách této silnice opět oživila nedávná tragická nehoda u Miroslavi, při níž zemřeli čtyři mladí lidé.

Na žádost Znojemského deníku Rovnost zaslalo nyní Ředitelství silnic a dálnic předpokládaný harmonogram prací, z nějž je patrné, že by měly skončit až v roce 2027. „A předpokládané termíny jejich zahájení jsou pak dány postupem v jejich přípravě a především etapizací jednotlivých úseků," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Ředitelství silnic uznává, že silnice je v současné podobě nebezpečná. „V rámci komplexní rekonstrukce se řeší i problematika spojená s vysokou nehodovostí. Tedy nevyhovující rozhledové poměry, nevyhovující sklonové poměry, nehomogenní šířkové uspořádání, nežádoucí připojení polností přímo na silnici a s tím spojený pohyb pomalých zemědělských vozidel," naznačila mluvčí Ledvinová.

Letos začíná stavba obchvatu Lechovic, což má být jakýsi předstupeň rekonstrukce nechvalně proslulé silnice. Zmírnění nehodovosti by pak letos mělo přinést i vybudování miroslavského terminálu.