Stavět chtějí za necelé dva roky. „Zjišťovací řízení o ekologických vlivech jsme zahájili. Je to nutná podmínka pro zisk územního rozhodnutí," potvrdil Brněnskému deníku Rovnost ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Zároveň upozornil, že dobrozdání ekologů není jediná podmínka. „Stejně tak musíme mít souhlasy vlastníků příslušných pozemků. Jednali jsme s nimi před třemi měsíci, ale stále nesouhlasí. Proto ve vyjednávání dál pokračujeme," informoval Zouhar.

Slatinský obchvat má ulevit této městské části od tisícovek aut, která tamtudy denně projíždějí. Začínat bude ve Šlapanické ulici u mostu přes dálnici D1 a po poli zamíří směrem ke křižovatce Hviezdoslavovy a Bedřichovické ulice.

Podle místních je stavba naprosto nutná. „Aut tu jezdí strašně moc. A když se něco stane na dálnici, tak hlavní ulice u nás prakticky ucpou," vadí třeba Evě Pokorné.

Současný stav nevyhovuje ani lidem, kteří do Brna přijíždějí z měst a vesnic v jeho okolí. „Silnice od Šlapanic je označená jako vedlejší. U kostela ve Slatině tak trolejbus ve špičce čeká klidně i deset minut. Až k Řípské se jen posunuje a nabírá zpoždění," vadí Josefu Svobodovi.

Problémy v křižovatce, které má obchvat odstranit, potvrdila i mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. „U kostela ve Slatině skutečně trolejbusy musejí čekat. Přejeme si alespoň umístění semaforu," podotkla mluvčí.

Slatinský starosta Jiří Ides problémy lidí z městské části potvrzuje. „S dopravou se to u nás stále zhoršuje. Zahlcený je i tah z Tuřan na Líšeň, který přes Slatinu vede. Ráno a odpoledne na silnici auta prostě stojí a trpí tím místní. Skoro už nejde ani přejít z jedné strany silnice na druhou. Navíc má těsně za hranicí Slatiny, v Podolí, vyrůst obchodní centrum. To je bez obchvatu vyloučené. Vítám proto zahájení řízení jako určitý posun," tvrdí starosta.

Jednání s majiteli pozemků, kterého se jako zástupce městské části účastní, je podle něj velmi složité. „Mají o ceně představy, které se vymykají realitě. Pokud svolí k prodeji, tak chtějí udat celý pás pole, ne jen část potřebnou pro stavbu," upozornil Ides.

Podle starosty sousedních Šlapanic Jaroslava Klašky jsou přitom problémy jen v Brně. „Obchvat prochází katastry Slatiny, Podolí a Šlapanic. U nás ale při jednání vlastníci prodej přislíbili," krčil rameny Klaška.

Něco přes kilometr dlouhý obchvat městské části je podle něj klíčový i pro Šlapanice. Právě kvůli lidem cestujícím přes Slatinu do centra Brna za prací.

I přes obtížná jednání s majiteli silničáři doufají, že se jim podaří začít stavbu za sedmaosmdesát milionů korun v roce 2014. „Pokud se dohodneme, můžeme mít stavební povolení v roce 2013 a stavět o rok později," konstatoval šéf silničářů.