Vyplývá to z průzkumu Food. Pro Evropskou unii ho organizuje společnost Edenred, která vydává stravenky Ticket Restaurant. „Češi obědvají o něco málo pravidelněji než před pěti lety. Na druhou stranu oběd si každodenně dopřává čtyřiapadesát procent zaměstnanců, což je oproti roku 2009 nárůst o procento," sdělil ředitel marketingu společnosti Pavel Kusý.

Lákají na meníčka

Z průzkumu také vyplývá, že když lidé o přestávce v práci obědvají, téměř v sedmdesáti procentech případů jdou do restaurace. „Vzhledem k nárůstu cen potravin, energie a dalších věcí si myslím, že obědvat v restauraci se dnes minimálně jednotlivcům vyplatí. Jak je to u rodin s dětmi, nemohu posoudit," nabídl vysvětlení manažer brněnské Stopkovy Plzeňské Pivnice Josef Dubský.

Obliba obědů v restauraci roste i podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací České republiky Václava Stárka. „Mnoho podniků také přizpůsobuje svým hostům nabídku, která je většinou výhodnější než například ve večerním provozu," uvedl Stárek.

Zároveň potvrdil, že stále sílí trend zdravého stravování. Problém je ale často v tom, že lidé mají o zdravém jídle zkreslené představy. „Mnohá domácí jídla jsou často zdravější než například velká porce pizzy, přesto je toto jídlo velmi oblíbené. Pokud se navíc někdo snaží jíst zdravě například tím, že si dává velmi často lososy, tak neví, že tato ryba je poměrně tučná, na rozdíl od některých našich ryb jako je třeba pstruh nebo candát," upozornil Stárek.

I přes podobné případy jsou ale podle něj lidé v oblasti stravování stále zkušenější a mají větší přehled. To potvrdil i Kusý, který uvedl, že stále víc strávníků hledí na to, jaká je nutriční hodnota jídla. „Lidé se nechtějí přejídat. Zatímco před pěti lety se podle tohoto kritéria rozhodoval každý pátý, teď je to skoro třetina," sdělil.

Vliv televize

Podle majitele Restaurace U Slunce v Blansku Petra Novotného spoustu lidí ovlivnily různé televizní pořady o zdravé výživě. „Snaží se sledovat trendy ve stravování, často si objednávají saláty a lehčí, nemastná jídla," popsal Novotný.

Například provozovatel restaurace Astoria ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku Jiří Kostolný má ale jiné zkušenosti. Podle něj lidé o zdravé jídlo příliš nestojí. „Nejčastěji si objednávají smažené pokrmy. Řízky s bramborovým salátem jsou u nás na denním pořádku," uvedl Kostolný. Dodal, že se snaží do nabídky zahrnout saláty, zeleninové rizoto či tofu. Těmto jídlům ale podle něj holdují jen vegetariáni, kterých v posledních letech přibývá.

Pro zvětšení klikněte.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE.

Málo času? Meníčka lidem vozíme
MARTIN MOŠTĚK

Znojmo - V kuchyni restaurace u Sokolské ulice ve Znojmě mají dva kuchaři před polednem obzvláště napilno. Kuřecí prsa v bramboráku, grilovaného pstruha nebo čevabčiči musí totiž nakládat nejen na talíře pro strávníky, kteří přišli, ale také do krabiček k rozvozu do několika podniků a provozoven ve městě.
Službu rozvážení menu podnik nabízí téměř rok. „Někteří lidé nám ze začátku říkali, že by na meníčko zašli, ale nestíhají to. Postupně jsme tedy začali s rozvážkou," říká Ilona Irmannová. Je jednatelka společnosti, která restauraci provozuje.
Obědy v krabičkách objednává pravidelně několik firem, menších provozoven, ale také jednotlivci. „Zájem postupně roste. Denně v průměru rozvezeme přes sedmdesát meníček," dodává jednatelka.
Přímo v restauraci je zájem o jídla větší, ale kuchaři při sestavování menu myslí na to, že budou obědy i rozvážet. „V nabídce máme dvě denní a jedno týdenní menu. Musíme přemýšlet nejen o tom, kolik jich udělat, ale i tom, že smažená jídla se k rozvážení nehodí, protože ztrácejí na kvalitě," upozorňuje Irmannová.
Připravit jedno meníčko i s polévkou, tedy zabalit do krabiček a zatavit, může podle ní trvat necelé dvě minuty. „Nějaký čas ušetříme tím, že firmy, které od nás odebírají pravidelně, mají své jídlonosiče. Ale i tak mají naši dva kuchaři a jejich pomocníci práce dost," přibližuje.

Lidé díky stravenkám jedí zdravěji, říká Kusý

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Bez stravenek by lidé méně chodili na obědy. To tvrdí marketingový ředitel společnosti Edenred, která vydává stravenky Ticket Restaurant, Pavel Kusý. „Stravenky přináší výhody všem účastníkům systému. Zaměstnavatelům, restauracím i zaměstnancům," tvrdí.

Co si lidé za stravenky nejčastěji kupují?

Nejčastěji jimi platí za jídlo v době pracovního oběda. Až čtyřicet procent zaměstnanců využije všechny své stravenky na teplé jídlo v restauraci.

Vyplývá z toho, že případné omezení stravenek může ovlivnit počet lidí, kteří jedí v restauracích?

Skupina lidí, kteří se stravují v restauracích a jídelnách, je stabilně početná. Troufáme si tvrdit, že je to právě i díky stravenkám. Z průzkumu vyplývá, že stravenky tvoří třicet procent tržeb restaurací v době oběda.

Mohou podle vás stravenky motivovat lidi k tomu, aby jedli zdravěji?

Ano, z dlouhodobých průzkumů jasně vyplývá, že v případě zrušení stravenek by sedmdesát procent zaměstnanců chodilo na obědy méně často. A snížili by za oběd útratu. Hrozilo by proto, že by se začali stravovat nekvalitně.

Jak výhodné je pro zaměstnavatele přispívat zaměstnancům na stravenky?

Pro zaměstnavatele jde o daňově uznatelný náklad a je tedy výhodné dávat zaměstnancům stravenky jako základní formu benefitů. Restauracím zase zvyšují tržby v čase oběda a zaměstnancům umožňují pravidelné stravování. Přináší výhody pro všechny účastníky systému.