Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obnovení železnice z Hevlína do Laa? Šance ožívá, napovědět má studie

Hevlín - Myšlenka na propojení železniční trati z Hevlína do rakouského Laa je stále živá. Nyní má na řadu přijít zpracování studie.

23.10.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Daniel Smola

Koleje zarostlé trávou, které nikam nevedou. Na druhé straně spousta aut a kamionů, které sužují obyvatele vesnice i o víkendech. Taková je nyní situace v Hevlíně. Během následujících let by se ale mohla změnit.

Dopravní specialisté totiž hodlají zpracovat v příštím roce studii, která by měla odpovědět na otázky, kolik by propojení tratě do Laa stálo a jak by bylo nejsnadněji proveditelné. „Provoz po této železnici by ulehčil nákladní dopravě. Kapacita hlavní trati Brno – Břeclav – Vídeň je totiž ve špičkách vyčerpaná a na řadu přichází hledání nových tras. Nabídla by i nové možnosti v osobní dopravě," vysvětlil Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Jak doplnil, nebývalý zájem o oživení železnice má velká rakouská chemička, která nyní využívá dopravu vlakem z Laa do Břeclavi oklikou přes Vídeň. „Pokud jde o osobní dopravu, bylo by reálné protažení vídeňských příměstských elektrických vlaků, které jezdí z Vídně do Laa každou hodinu, až do Hevlína a Hrušovan nad Jevišovkou. Díky tomu, že trať je téměř přímá, mohly by zde vlaky jezdit rychlostí sto dvacet kilometrů za hodinu," dodal Skládaný.

Vyhlídky na klidnější život v obci těší i hevlínského starostu Antonína Pichaniče. Po nedávném otevření obchvatu městečka Laa an der Thaya totiž nebývalé vzrostlo ve vsi dopravní zatížení. „Každý den projíždí Hevlínem řada aut, ať už osobních nebo nákladních. Začíná to být neúnosné, doprava totiž neustává ani o víkendech. Zemědělci vozí přes vesnici své produkty a výrazně pociťujeme sezonu cukrovky," popsal situaci starosta.

Jak doplnil, pokud by se podařilo, že by Hevlínem vedla dvoukolejná dráha pro osobní a nákladní dopravu, lidem by se výrazně ulevilo.

První vlaky na zmiňovanou trať vyjely před sto pětačtyřiceti lety. „Firma StEG trať postavila proto, aby nemusela používat trať z Brna do Vídně přes Břeclav, kterou vlastnila konkurenční firma," vysvětlil historik Jiří Kacetl.

O spojení do Rakouska trať přišla nejprve na konci druhé světové války a poté znovu, s nástupem komunistického režimu a vztyčení železné opony. O obnovení usilovali odborníci i obce nejen z Hrušovanska již od devadesátých let. Rakušané mezitím na své straně trať modernizovali a elektrifikovali z Vídně až na jihomoravskou hranici.

Již v roce 2006 podepsali zástupci drah, kraje a ministerstva memorandum, v kterém se zavázali k obnově trati do Laa. Podporu kraj přislíbil i na nedávné konferenci, která se přeshraničním propojením železnice zabývala. „Zatím je vše ve stádiu konzultací," naznačila aktuálně mluvčí kraje Eliška Holešinská Windová.

Autor: Ilona Pergrová

23.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT