„Problém je v tom, že silnice nebyla stavěná na nákladní auta a autobusy, co tudy jezdí. Navíc za krajnicemi nejsou keře a stromy, které by ji zpevnily. Rozbitá už je léta. Doufám, že bude po opravách širší a bezpečnější," říká Vladimír Vaněk, který tudy denně jezdí.

Do opravy silnice se už dělníci nedávno pustili. Kromě nového povrchu cestu rozšíří a po jejích okrajích udělají odvodňovací žlaby. To vše mělo stát zhruba osm milionů korun. Jenže opravy, které jsou v režii kraje, se nakonec prodraží a navíc i protáhnou.

O kolik a na jak dlouho zatím není jasné. „Před zahájením oprav se v okolí silnice dělal georadarem průzkum nezvětralého skalního podloží. Jenže ve skutečnosti je tam v jiném rozsahu, než se počítalo, navíc je nakloněné přímo do silnice. Situace je kritická. Z obnažených svahů se na cestu sypou nejen kameny, ale i celé skalní bloky. Bude se tam muset postavit opěrná zeď," řekl vedoucí blanenského odboru investic a územního rozvoje Marek Štefan.

OPĚRNÁ ZEĎ

Jenže s tím se původně nepočítalo. Na zajištění svahů se nyní musí vypracovat nový projekt. A to potrvá. „O kolik se stavba prodraží a protáhne, nedokážu v tuto chvíli odpovědět," dodal Štefan.

Dopravu na Klepačov od začátku oprav řídí semafory. Dělníci v těchto dnech také v okolí silnice kácí stromy, aby pak mohli snížit sklon svahů. Čekací doby se tak na semaforech ještě prodlužují. „Nikdo za nic nemůže. Klasika. Prostě se zase s něčím nepočítalo a my budeme na semaforech tvrdnout asi ještě celou zimu, než opravy skončí," zlobí se Vaněk.

Zástupci Blanska prosí místní o trpělivost. „Chápu, že je to nepříjemné nejen pro Klepačovské, ale i pro ty, kteří míří do této části města. Rád bych proto požádal všechny, kterých se toto dočasné omezení týká, o pochopení a trpělivost," uvedl na webu města Blanska starosta Ivo Polák.

O opravu cesty usiloval Klepačovský osadní výbor už léta. „Silnice je jedinou příjezdovou cestou do obce, její stav se proto týká všech obyvatel," řekla Blanenskému deníku Rovnost před časem předsedkyně klepačovského výboru Kateřina Habinová. Ta je ráda, že se konečně vedení Blanska a Jihomoravského kraje podařilo na rekonstrukci domluvit.

Protože jde o silnici třetí třídy, pro kraj nebyla její oprava prioritou. Cesta totiž v Klepačově končí a nespojuje ho s žádnou další obcí.

Na cestě do Klepačova mají problémy i řidiči autobusů. Úseku se nevyhnou, protože do této okrajové části Blanska se jinudy jet nedá. „Nejhorší je to v zimě. Když napadne sníh a silničáři ho ještě nestihnou odklidit, tak autobusy mají potíže se do Klepačova dostat. Ale našim řidičům se tudy nejezdí dobře po celý rok. Zatáčky jsou úzké a kopec prudký, takže pro autobus je těžké vyhnout se protijedoucímu autu," uvedl ředitel ČAD Blansko Jiří Šebela.

JAN CHARVÁT
SIMONA FEILHAUER