Jak zjistila redakce Vyškovského deníku Rovnost, silničáři na úsek nezapomněli. A na opravy se patrně ani nebude čekat tak dlouho, jako v případě první etapy. Od příštího roku si lidé jedoucí od Vyškova užijí podobně příjemnou jízdu jako ve směru od Tučap. „Plánovaná akce je součástí postupné rekonstrukce celého silničního tahu mezi Brnem a Vyškovem. Práce chystáme na příští rok," potvrdil vedoucí technicko-správního úseku vyškovských cestářů Jan Olejníček. Připomněl však, že termín závisí na bezproblémovém vývoji územního a stavebního řízení.

zamýšlené opravy- práce silničářů navážou na konec rekonstruované části za Tučapy
- skončí v křižovatce s dálničním přivaděčem Vyškov–západ
- úsek je dlouhý necelých pět a půl kilometru
- oprava má začít v příštím roce, potrvá zhruba čtyři měsíce

Zprávu vítá třeba starosta Tučap Miloslav Brandýs. V obci už novou silnici mají. „Oprava je ale potřebná i ve směru na Vyškov. Cesta je vyjetá, ani kopec vedoucí k nám není v dobrém stavu. Rozhodnutí tak vnímám jako přínos pro zkvalitnění cestování. Vycházím také z toho, že u nás se loňská rekonstrukce podařila. Navíc v poměrně rychlém čase," ocenil starosta.

Jediné, co jim chybí, je vjezdová brána, kterou nedovolilo postavit nestabilní geologické podloží. „Nahradila ji optická psychologická brzda. K té jsme nechali osadit radar, abychom věděli, jak funguje a zda má patřičný efekt," popsal starosta Brandýs.

Brána nevznikne ani v příštím roce. Důvod? Silnice v úseku nevede žádným zastavěným územím, takže nemá opodstatnění. „Naopak jsme měli snahu přestavět křižovatku se silnicí třetí třídy u Rostěnic na okružní. Nepodařily se nám ale získat souhlasy vlastníků všech dotčených pozemků, na které má zasahovat. Zůstane proto zatím v současné podobě. A to do doby, než se nám povede souhlasy získat," oznámil Olejníček.

Absence kruhového objezdu například řidiče Žáčka mrzí. Myslí si, že by v místě své opodstatnění našel. „Asi by přispěl hlavně k bezpečnosti provozu. Před křižovatkou jsou značky, aby řidiči zpomalili. Ale samozřejmě je nedodržuje skoro nikdo. Kdyby byl v místě objezd, musel by dát nohu z plynu každý," je přesvědčený Žáček.

V prostoru křižovatky silničáři alespoň postaví nové autobusové zastávky se zvýšenými nástupišti a spojovacími chodníky. „Na úpravu zastávek myslíme také u hotelu Allvet před Vyškovem," ujistil Olejníček.

115milionů korun je předpokládaná cena prací na rekonstrukci průtahu mezi Tučapy a Vyškovem. Výsledná cena bude daná nejvýhodnější nabídkou, vzejde z veřejné soutěže. Silničáři počítají s podporou fondů Evropské unie a s dokrytím z rozpočtu Jihomoravského kra­je.

Start oprav nicméně zbrzdí územní řízení, pro které momentálně cestáři připravují podklady. „Musíme ho bohužel absolvovat, přestože silnice v této trase existuje několik století. Chceme totiž sjednotit šířkové poměry vozovky. Úprava se dotkne vlastníků sousedních pozemků, kterých je podél daného úseku silnice víc než stovka," vysvětlil Olejníček s tím, že po zahájení stavby předpokládají práce na čtyři měsíce.

Co se týká dopravních omezení, projekt počítá se stavbou po polovinách silnice. S kyvadlově řízeným provozem. „Krytová vrstva silnice má být ale podle technických předpisů položená souvisle bez podélné spáry. To si vyžádá krátkodobou úplnou uzavírku. Objízdná trasa je možná pro nákladní auta po dálnici, jinak přes Drnovice, Luleč a Nemojany, případně přes Hlubočany," nastínil Olejníček.

Starosta Nemojan Miloš Němec je ze zprávy o objížďkách překvapený. „V projektu, který jsme dostali k posouzení, bylo napsané, že žádné úplné uzavírky nebudou. A vše bude řešené kyvadlově. Třeba to ještě tak bude. Doufejme. Jinak by byl pro nás nárůst dopravy citelný. Provoz je na silnici velký a trasu využívá i mnoho náklaďáků, aby se vyhnuly mýtným branám. Jezdí po ní i hodně těžkých aut z lulečského lomu. Je tak pravděpodobné, že po nějaké době zase budeme muset řešit poškozená a propadlá místa," nebyl nadšený Němec.

Kamiony nevidí v obci rád ani starosta Brandýs. Uvítal by, kdyby se podařilo zakázat vjezd na silnici přes Tučapy a Komořany všem autům nad dvanáct tun. „Přispělo by to nejen ke zklidnění dopravy, ale šetřilo i opravenou silnici. Vzhledem k tomu, že je souběžná s dálnicí, má být snaha těžkou dopravu směřovat hlavně na ni. Jinak bude cesta zase za nějaký čas rozbitá," poukázal Brandýs.