Nová vyhláška je sice v platnosti od loňského března, pro Správu jeskyní Moravského krasu ale začíná představovat značnou komplikaci. Podle jejího vedoucího Jiřího Hebelky však letošní sezona ještě ohrožená nebude. „Máme devět stálých zaměstnanců, kteří mají letitou praxi a Státní plavební správa jim kapitánské zkoušky uznala. Pak máme ještě dvacet sezónních pracovníků, většinou studentů. Do loňského května měli udělané zkoušky na převozníka třetí třídy, a byl jim tedy uznaný i nově potřebný průkaz na kapitána třídy C," vysvětlil Hebelka.

Kdo se chtěl stát dříve převozníkem, musel absolvovat testy, mít půlroční praxi a mohl vyrazit na vodu. Nyní však bude nutná roční praxe. A nejen ta. „Máme šest nových adeptů na kapitány, kteří budou v listopadu dělat zkoušky. Kromě testů je čekají i ústní zkoušky, které budou muset absolvovat v Praze nebo v Přerově. Poté bude následovat praktická část, kde ukáží, jak umí jezdit. Vyzkoušet je přijedou kapitáni ze Státní plavební správy, nejspíš Přerova," popsal vedoucí Správy Punkevních jeskyní Hynek Pavelka.

Některé zájemce mohou podle něj přísné podmínky pro získání kapitánského průkazu i odradit. „Je to komplikace pro nás i pro ně. Ale s tím nic nenaděláme," řekl Pavelka.

V Punkevních jeskyních jezdí devět lodiček, do každé se vejde osmnáct lidí. „Podle nové legislativy musí už člun s více než dvanácti cestujícími obsluhovat kapitán. Unie se snažila zpřísnit podmínky pro přepravce s cílem zajistit větší bezpečnost pasažérů," upřesnil Hebelka.

Jenže na 430 metrů dlouhé podzemní trase lodníky nemůže překvapit bouře či déšť. „Při vzniku vyhlášky se nepočítalo s drobnou anomálií, kterou jsou Punkevní jeskyně. Tvůrci legislativy mysleli na klasický provoz," řekl Blanenskému deníku Rovnost ředitel pobočky Státní plavební správy v Přerově Tomáš Ostrčil.

Podobné potíže se podle něj objeví téměř pokaždé, co vejde v platnost nějaká legislativní změna. „Postupně se stav kapitánů v Punkevních jeskyních určitě doplní. Řešením by také mohlo být snížení počtu přepravovaných osob pod dvanáct. Tím pádem by kapitánské zkoušky nebyly potřeba," upřesnil Ostrčil.

Nařízení se však příliš nezamlouvá ani ochranářům ze Správy chráněné krajinné oblasti Moravský kras. „Myslím, že tvůrci legislativy nepřihlédli k rozsahu její účinnosti. Správě jeskyní Moravského krasu tím zkomplikovali situaci. Mohou nastat problémy se sháněním kvalifikovaných lidí," sdělil vedoucí strážní služby Antonín Tůma. Plavební trasa byla vytvořena ve třicátých letech minulého století, kdy nechal slavný krasový badatel Karel Absolon vyhloubit odvodňovací tunel.