Oba chycení kapitáni byli z Brněnska. Dvaačtyřicetiletého muže, který nadýchal 0,6 promile, lapili policisté koncem července. Ani ne o týden později nadýchal šestačtyřicetiletý kormidelník přibližně stejnou hodnotu jako jeho předchůdce.

Pravidelné kontroly

Právě v posledních dnech opakovaně kontrolují strážníci, rybářská stráž a příslušníci Státní plavební správy vodní hladiny toků v Jihomoravském kraji. Jejich úkolem je zjistit, zda kormidelníci dodržují zákon. „Zkontrolovali jsme čtyřiadvacet plavidel. Dva muži měli pozitivní dechovou zkoušku na alkohol," informoval mluvčí uherskohradišťské policie Aleš Mergental.

Jeho kolegové podle dohody mezi regiony zajíždějí právě také na Hodonínsko. „Kontroly na Baťově kanále a jiných vodních cestách dovoluje zákon o vnitrozemské plavbě. Pokud policisté zjistí, že člověk, který loď řídí, je pod vlivem alkoholu, předají případ plavební správě. Ta se jím dále zabývá," informovala policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Strážníci vyjíždějí na kontroly na motorových člunech. „Když spatří plavidlo, připlují k němu a vyzvou ho, aby zastavilo. Poté požadují předložení oprávnění k řízení plavidla a technické doklady," uvedl Mergental. Kromě toho kontrolují právě i střízlivost kormidelníků.

Na místě provinilcům hrozí až pětitisícová pokuta, při správním řízení několikanásobně víc. „Je to vždy případ od případu. Záleží, kolik dotyčný nadýchá. Stejně jako při řízení auta může kapitán odmítnout dechovou zkoušku. V tom případě ho policie musí odvézt na odběr krve," sdělil operátor střediska Státní plavební správy Jan Wisura.

Pokud kormidelník vlastní průkaz na rekreační plavidlo, může o něj při porušení zákona na místě přijít. Zpátky ho dostane až po přezkoušení. „Ať kánoe, šlapadlo nebo loď, jsou součástí plavební dopravy. I tady se alkohol považuje za porušení zákona," doplnil Wisura.

Ani kapitáni pravidelné lodní dopravy na Brněnské přehradě se nevyhnou kontrolám ohledně střízlivosti. „Provádíme namátkové kontroly pomocí alkohol testeru. Stejný dozor platí nad řidiči tramvají, trolejbusů nebo kapitány lodí. Nepamatuju si ale případ, při kterém jsme opilého kormidelníka přistihli," řekla mluvčí dopravního podniku v Brně Linda Hailichová, pod který lodní doprava na přehradě spadá.

Ani na Vranovské přehradě na Znojemsku neponechávají policisté nic náhodě a kontroly provádí pravidelně každou sezonu. Spíše než za alkohol však trestají za špatné označení lodi.

Přesto na začátku července jednoho opilého kapitána policisté chytili. „Šlo o devětadvacetiletého muže z Prahy, který se po přehradě plavil v noci na plachetnici. Nadýchal 1,51 promile alkoholu. Navíc plul bez osvětlení a označení. Hrozí mu až rok odnětí svobody. Jde totiž o muže, který se do policejních statistik zapsal už loni," uvedla znojemská policejní mluvčí Lenka Drahokoupilová.

Horší je Vltava

Zatímco na větších tocích a přehradách jižní Moravy mají strážníci plné ruce práce s kontrolami, na řece Svitavě na Blanensku je jí o hodně méně. Letos k tomu ani neměli příležitost. Kromě několika málo dní nebyla řeka od zimy až doposud sjízdná kvůli nedostatku vody. „Na Svitavě se jezdí na lodích nárazově a jen několikrát za rok. Na popíjení vodáků na řece jsme se zatím nezaměřili," přiznala blanenská policejní mluvčí Iva Šebková.

Pro většinu lidí je splouvání Svitavy komorní akcí bez bujarého slavení a popíjení alkoholu. „Neříkám, že si při plavbě nějaký alkohol nedáme. Když řeku otevíráme, nějaký ten panák padne. Na Svitavu se z mých zkušeností ale nejezdí proto, aby se tam pilo ve velkém. To třeba Vltava, Sázava nebo Lužnice jsou v létě úplně o něčem jiném. Tam jezdí doslova davy rádoby vodáků, kteří si výpravu po vodě kvůli množství alkoholu kolikrát ani nepamatují," sdělil Jiří Bosák z rájeckého vodáckého oddílu.

LENKA GRABCOVÁ
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI