Již několik kontrol lodí na vlnách vranovské přehrady provedli policisté a také úředníci. Narazili i na plavidla používající bezdůvodně spalovací motory. To totiž podle znojemských úředníků, kteří chrání zdroj pitné vody z Dyje na Vranovsku, nemohou. Ministerstvo dopravy přitom vydalo novelu vyhlášky, povolující i na Vranovsku použití spalovacích motorů do deseti kilowatt výkonu.

Znojemskému deníku Rovnost informaci o kontrolách potvrdila policejní mluvčí Lenka Drahokoupilová. „Celkem jsme dosud uskutečnili asi desítku kontrol. V pěti případech jsme narazili na přestupky se spalovacími motory, ale také na špatný technický stav lodí, problémy s doklady a dokonce alkohol u lodivodů," řekla mluvčí.

Jak dodala, ještě v červnu případy, kdy lodě pluly s použitím spalovacích motorů, řešili jen domluvou. „Od prvního července však striktně přestupky na tomto úseku oznamujeme Městskému úřadu ve Znojmě k projednání," dodala Drahokoupilová.

V červenci policisté narazili již na tři lodě, které používaly spalovací motor proti předpisům. „Lidé pluli s plachetnicí bez plachty, bez označení, a použili bezdůvodně motor. Dopustili se přestupku v plavební správě a právě tyto přestupky oznamujeme," přiblížila Drahokoupilová.

Podle mluvčí znojemské radnice Zuzany Pastrňákové provádí znojemští úředníci vodoprávní dozor na základě zákona o vodách. „Kontrolují dodržování ustanovení vodního zákona a předpisů podle něj vydaných, tedy i rozhodnutí o ochranných pásmech na nádrži Vranov vydané bývalým Okresním úřadem Znojmo z roku 2000," sdělila Pastrňáková.

Úředníci také hovořili se zástupci jachtklubů i s provozovatelem pláže. „Vysvětlili jim situaci kolem plavby na nádrži tak, aby tyto informace mohli poskytnout svým klientům. Úřad může ukládat sankce do dvaceti tisíc korun za spáchání přestupku, popřípadě správního deliktu," upřesnila Pastrňáková. Vodoprávní dozor plánují úředníci provádět i nadále

Situací na Vranově se zabývali i právníci. Především majitelé lodí se spalovacími motory se totiž brání omezením, které aplikuje Povodí Moravy a úředníci.

„Pokud je mi známo, revize pásem hygienické ochrany, která upravovala ochranu vodních toků, obsahovala zákaz plavby motorových lodí pouze v prvním pásmu, kde je vymezený plavební koridor. Ve druhém pásmu zakázaná lodní doprava nebyla," sdělil již dříve například právník Radek Ondruš.

Proti podobě ministerské vyhlášky, která umožňuje na Vranovsku plavbu lodí se spalovacími motory do deseti kilowatt výkonu, se ohradila Vodárenská akciová společnost i Povodí Moravy. „Povodí neprodleně vstoupilo do jednání se Státní plavební správou i ministerstvem dopravy a snaží se o to, aby byla co nejdříve nastavena jasná pravidla pro lodě, které začnou naše vodní plochy nově využívat," uvedl generální ředitel Povodí Moravy Jan Hodovský.

Povodí Moravy by na vodním díle Vranov plavbu lodí se spalovacími motory navzdory nové vyhlášce chtělo zakázat. „Celá nádrž je totiž ochranným pásmem vodního zdroje, který zásobuje pitnou vodou téměř sto tisíc lidí. To je nutné respektovat," zdůvodnila mluvčí Povodí Gabriela Tomíčková.

Diplomaticky se k celému problému staví ministerstvo dopravy. To zatím přijalo pouze stanovisko, že ani Ministerstvo dopravy (MD) ani Státní plavební správa (SPS) nebudou zákaz plavby stanovený v rozhodnutí Okresního úřadu Znojmo kontrolovat ani pokutovat. „Vycházíme z faktu, že k takovému dozoru nemá MD ani SPS pravomoc," napsal v reakci na dotazy jachtařů z Vranovska Martin Kozák z ministerstva dopravy. Jak dodal, kontrolu nechává ministerstvo právě na znojemských úřednících a policii.