Dalším krokem, který má projekt za sebou, je smlouva o právu zajistit stavbu, kterou zastupitelstvu Kojátek jako iniciátor projektu předložila Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Zastupitelé ji schválili. „Projekt vznikl už někdy v roce 2005. Od začátku jsme ho vítali a učinili všechno k tomu, aby mu nic nestálo v cestě: především jsme ho zařadili do územního plánu. Bohužel se dlouhou dobu věc zdržovala na výkupu pozemků, alespoň podle toho, co vím. Pokud by už skutečně začala v příštím roce, jak zní poslední zpráva, byli bychom rádi," prohlásil starosta Kojátek Lubomír Pukl.

Výkup finišuje

Podle vedoucího technicko-správního úseku vyškovských cestářů Jana Olejníčka to je možné. „Jednání s vlastníky pozemků už dokončujeme. V dohledné době chceme podat návrh na vydání územního rozhodnutí. Pokud půjde dál vše dobře, začneme pracovat na projektové dokumentaci ke stavebnímu povolení, o které bychom zažádali v roce 2016. A ještě v tom samém roce chceme vybrat dodavatele a zahájit stavbu," informoval Olejníček.

Že silnice u Kojátek rozhodně neodpovídá zásadám plynulosti a bezpečnosti, ví každý, kdo po ní několikrát jel. „Jde skutečně o problematické místo, takže přeložka je bezpochyby dobrý nápad. Sám silnici ale moc často nevyužívám, protože odjíždím na několikatýdenní pracovní cesty, ale pro jiné, kteří po ní jezdí dennodenně, to musí být nepříjemné," zdůraznil obyvatel Kojátek Michal Vaněk.

Ve vesnici však mají i jiné důvody, proč si přeložku přát. A nejsou zrovna zanedbatelné. „Přes mostní provizorium neprojede v současné době žádný kombajn. Řidičům tak nezbývá nic jiného, než odbočit k nám a jet přes vesnici. Kromě nepříjemného hluku a prachu jsou pak v době žní takřka na denním pořádku i uražená zrcátka nebo koleje vyjeté v předzahrádkách," poukázal kojátecký starosta.

Někteří řidiči se nicméně ptají, proč oba mosty pouze neopravit, a ušetřit tak investici do asi dvou kilometrů nové cesty. „Oba mosty se nacházejí v nevhodné poloze, která znemožňuje přizpůsobit trasu silnice současným dopravním potřebám. Proto je nejlepším řešením celou silnici přesunout, a tím i najít pro mosty vhodnější umístění," vysvětlil kroky Olejníček.

Pokud jde o cenu projektu, rozpočet ji zatím stanovuje na sedmdesát milionů korun. Výsledek výběrového řízení ji však může snížit. „Je velmi pravděpodobné, že řízení nakonec částku stáhne," upozornil vedoucí. Pokud jde o peněžitou podporu, akce je už nějakou dobu v seznamu žádostí o dotace, takže existuje reálná šance, že z krajské pokladny nepůjde celá částka.

Předpokládaná doba výstavby je deset až dvanáct měsíců. Vzhledem k charakteru celého projektu nebude nutné zavedení žádné objízdné trasy, v průběhu prací budou auta dál jezdit po současné silnici. „Po skončení je v plánu starou trasu a mosty rozebrat a celé místo zrekultivovat. Vznikne tak orná půda," uzavřel Olejníček.