Sedm milionů korun. Tolik loni vynaložili silničáři na likvidaci přerostlé trávy podél silnic na Vyškovsku, která brání řidičům ve výhledu a způsobuje tak nebezpečí havárie. V současném počasí, kdy v noci prší a přes den je teplo, roste tráva velmi rychle a silničáři s ní bojují každý den.U hlavních tahů mají řidiči většinou pokoj, rychleji zarůstají okresní silnice. „Momentálně dokončujeme první letošní sečení. Na sezonu většinou připadají dvě až tři, závěrečný pokos děláme na podzim až po sklizení ovoce podél cest," uvedl vedoucí provozního úseku správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jaroslav Černý.

Silnice se sečou podle předem zpracovaného harmonogramu. „Máme časový rozpis, podle kterého se řídíme. U silnic, které jsme letos sekali jako jedny z prvních, už vzhledem k počasí posledních dní může být tráva vyšší, v nejbližší době se tam však dostaneme znovu," upozornil Černý. Teplé dny a deštivé noci podle něj porostu podél cest velmi prospívají.

Také starost obcí

Krajští silničáři se však nestarají o všechny cesty. O ty, které mají ve svém katastru, se musejí starat obce. „Sečeme si sami jak zelené plochy, tak i porost podél cest, kterých máme v Lulči téměř šest kilometrů. Jedná se o všechny cesty v našem katastru, tedy asfaltové, dlážděné i nezpevněné. Trávu sečeme podle potřeby několikrát ročně," uvedl starosta Lulče Petr Halas.

Podotkl, že po nedávné noční průtrži jim navíc na nezpevněné cestě zbyla vymletá koryta s naplaveným štěrkem, takže museli cestu vyrovnat a uvést do provizorního stavu.

Plocha, kterou silničáři musejí několikrát ročně posekat, je obrovská. „Na podzim, kdy sečeme celý profil příkopů, se jedná o víc než dva miliony metrů čtverečních. Z toho je asi čtyři sta tisíc metrů kolem silnic první třídy, hlavně na Slavkovsku kolem silnice číslo 50 a 54," vysvětlil vedoucí silničářů Černý.

Náklady jdou ročně do milionů korun. Cena závisí na tom, jaké stroje se k sečení používají. „Většinou sečení vychází na částku kolem padesáti až osmdesáti haléřů za metr čtvereční. Práce se prodražuje, pokud se v místě sečení vyskytuje mnoho překážek, sloupů a podobně, které musíme obsekávat ručně, křovinořezy. Loni náklady přesáhly sedm milionů korun. Z toho jen silnice první třídy vyšly na více než milion tři sta tisíc korun. Zbytek šel na sečení kolem silnic druhých a třetích tříd," podotkl Černý.

Větve v silnici

Kromě sečení trávy mají silničáři na starosti také stromy a keře, které zasahují svými větvemi do silnice. Tím ohrožují projíždějící auta, překáží a navíc jim můžou snadno poškrábat skla. „Větve prořezáváme přes zimu, kdy stromy nemají mízu. Prořezy děláme podle potřeby, letos jsme prořezali celou alej podél silnice z Drnovic až do Krásenska a druhý úsek z Drnovic do Pístovic," připomněl Černý.

Situace na Vyškovsku je teď podle vyškovského profesionálního řidiče Petra Minaříka zvládnutá. „V jiných okresech se setkávám s přerostlou trávou bránící ve výhledu, což je nepříjemné hlavně v křižovatkách, nejčastěji na silnicích třetí třídy. Ovšem tady tento problém nemám," pochválil práci silničářů Minařík.

Podotkl, že po regionálních silnicích se pohybuje každý den, takže má srovnání. „Občas se stane, že je tráva vyšší, ale ne na kritických místech, kde by to příliš vadilo," dodal Minařík.

Přerostlá tráva může zvyšovat riziko dopravních nehod, a to hlavně v zatáčkách, do kterých pak není vidět. Velké problémy také způsobuje u železničních přejezdů, protože blokuje výhled na přijíždějící vlak.