Právě pro studenty je podle Housera bike sharing výhodný, protože často bydlí v pronájmech bez sklepa, kde si mohou kolo schovat.

Nadšenci chtějí zvláštní službu v Brně propagovat ještě v Týdnu kávy, který do Brna zavítá na začátku října. Zájemci si ji vyzkoušejí delší dobu. „Lidé si půjčí kola na jeden nebo na čtyři dny za malý poplatek," přiblížil Houser.

Půjčování kol, takzvaný bike sharing, využívají lidé v České republice už půl roku a v Brně od konce dubna. „Je to skvělý nápad, kola uleví životnímu prostředí i dopravě a podpoří cyklistiku," ocenil cyklistický trenér Tělovýchovné jednoty Favorit Brno Lukáš Petr.

Souhlasí s ním i Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu. „Snažíme se s organizátory z Rekoly spolupracovat a podporujeme je, protože je to skvělý způsob pohybu po městě a to především pro studenty, protože půjčování není příliš drahé," sdělil Martinek.

Za dvě stě korun na měsíc nebo tisícovku za rok si zájemce na internetu, textovou zprávou nebo mobilní aplikací koupí členství. Potom může využít jakékoliv kolo, které má nejblíž domu nebo na které zrovna narazí. „Při přihlašování lidé vyplní i adresu a telefon. Abychom je našli, pokud by kolo poškodili nebo ztratili," oznámil Houser.

Šestimístné číslo, které je na každém kole, pošle jeho nájemník textovou zprávou. Obratem mu přijde kód k zámku. Až půjčené kolo nebude chtít, připoutá ho zase k lampě nebo sloupu. V aplikaci pak označí kolo jako vrácené. „Chytré telefony mají GPS, podle souřadnic kolo najdeme. Každý se tak může podívat i na polohy kol na internetových stránkách. Druhou možností je textovka, ve které napíšou adresu kola," dodal Houser.

Od doby, kdy kolo dostane zpátky status vrácené, si ho může půjčit další člen Rekola. Určené stanice pro parkování kol nejsou, pouze se vracejí do centra Brna.

Půjčovaná kola jsou staré stroje, které organizátoři opravili a natřeli na růžovo. „Růžová barva se podle statistik nejméně krade," vysvětlil Houser.

Pokud vrácené kolo přesto někdo ukradne, není to už starost posledního jezdce. „Jakmile kolo vrátí, už není jeho a nezodpovídá za něj," vysvětlila mluvčí brněnského projektu Anna Bromová.

Rekola jsou k dispozici i v Praze, Olomouci nebo Pardubicích. Zaplacené členství v Brně podle Bromové neznamená, že lidé využívají jen brněnská kola. „Mohou přijet do jiného města a tam hned místo městské hromadné dopravy sednout na růžové kolo," dodala Bromová.

Růžová kola využívá například studentka Kateřina Svobodová. „V Pardubicích kolo mám, ale v Brně pro něj nemám místo. Proto by se mi půjčení určitě hodilo, ale spíš jednodenní. Platit za celý měsíc, když ho využiji nejvýš pár dní, se mi nechce," svěřila se Svobodová.

TEREZA KOLÁŘÍKOVÁ