Šest obcí Vyškovska nyní bojuje za to, aby u nich pobočky zůstaly. Nemotice jsou jednou z nich. Česká pošta je oslovila s nabídkou spolupráce na projektu Pošta Partner. Státní podnik tak převádí pobočky na jiné provozovatele, mezi kterými jsou například obecní úřady a místní obchodníci. Jsou pro něj prodělečné.

Nemotičtí s podmínkami nesouhlasí. „Pošta je placená státem. Nevidím důvod, proč by se mělo provozování pobočky přesunout na obec. Museli bychom zaměstnat dalšího člověka. Pošta si zřejmě myslí, že pracovnice na úřadě má spoustu volného času a může sedět denně čtyři hodiny jinde," zdůraznil starosta obce Antonín Hroza.

Starostové obecně Poště Partner vyčítají jednostranné podmínky, nízkou spoluúčast pošty na nákladech spojených s takovým fungováním, ale třeba i vysokou zodpovědnost a sankce ve smlouvách. Starostka Krásenska Hana Šíblová řeší osud krásenské pobočky i za dalších pět obcí. Chce za současné služby bojovat. „Máme připravený dopis pro ministra vnitra. Panují obavy, že kdyby služby převzala obec, tak už není cesty zpět. Pošta ze zákona pobočku zrušit nesmí, ale podmínky jsou pro malé vesnice problémem," zmínila Šíblová.

Strach má hlavně o starší ročníky, které by musely pro důchody jezdit do Drnovic nebo Vyškova. „Po obcích se požaduje udržitelný rozvoj, přitom pošta je podle mě jednou z hlavních priorit rozvoje. Jde o základní službu, kterou by měl zajistit stát, a ne ji převádět na obce," upozornila starostka.

Podmínky, které si pošta diktuje, jsou podle ní velmi náročné. A ani si je v praxi nedokáže moc představit. „Předložili nám smlouvu a většina povinností je na naší straně. Pro ně jich z ní moc nepramení. Ze smlouvy vychází, že máme poštu provozovat minimálně patnáct hodin týdně, denně alespoň hodinu. Školení pracovnice má být třídenní. Ale co vím od vedoucích poboček jinde, tak to nestačí," připomněla Šíblová.

Zároveň má obavy z dopadu převodu na rozpočet obce. „A ani si nedokážu představit, jak by služby, hlavně ty peněžní, měly na úřadě fungovat. A v obchodě už vůbec ne," poznamenala šéfka obecního úřadu.

Podle pošty je projekt úspěšný. „Obce o něj mají zájem. Sami se nám hlásí soukromníci nebo starostové. Projekt funguje od loňského roku, kdy ho vzala vláda na vědomí," zmínil mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Podle něj má podnik v plánu převést na novinku dva a půl tisíce svých poboček, hlavně v malých obcích, kde je zachování pošty důležité. Provozuje jich přes 3 200. Převody chtějí dokončit do roku 2025.

Výhody vidí hlavně v pružnosti provozní doby. „Obce nebo soukromníci si sami určí rozsah hodin pro veřejnost. Ten však nesmí klesnout pod námi stanovené minimum. Flexibilita umožňuje provozovatelům reagovat na zvyklosti v konkrétní obci," sdělil Vitík.

Vedení podniku se ke kroku rozhodlo po vzoru jiných evropských států, kde podobná služba funguje už několik let. Podmínky pro třetí osobu jsou podle něj nastavené dobře. „Pro obce a soukromníky může být projekt finančně zajímavý. Obsahuje bonusy, pokud budou provozovat poštu víc hodin, než je námi dané minimum. Navíc sankce za neplnění podmínek jsme zmírnili," vyjmenoval mluvčí. Pošta má navíc v případě nových provozoven v plánu rozšíření služeb. „Nově si zákazníci budou moci na partnerských pobočkách dobíjet kredit nebo koupit los," doplnil Vitík.