Smrtí šestatřicetiletého muže skončila minulé pondělí kolem šesté hodiny večer srážka s vlakem na trati mezi Doubravicí nad Svitavou a Skalicí nad Svitavou u Lhoty Rapotiny. „Zpočátku jsme zjišťovali, zda za nehodu nemohla porucha technického zařízení. Došlo k ní totiž u přejezdu zabezpečeného výstražným systémem a závorami. Nakonec se však ukázalo, že muž se pohyboval v místech, kam nemají lidé běžně přístup," popsal tiskový mluvčí drážní inspekce Martin Drápal.

Záchranáři už nemohli nic dělat. „Nezbylo nám nic jiného než konstatovat smrt šestatřicetiletého muže," řekl mluvčí jihomoravských záchranářů Radek Turin. Provoz na koleji stál více než dvě hodiny a vlaky nabíraly až hodinová zpoždění.

Muž u sebe nechal dopis na rozloučenou. „Podle prvních šetření to skutečně vypadá, že spáchal sebevraždu. Cizí zavinění jsme každopádně vyloučili," konstatovala policejní mluvčí Iva Šebková.

O necelý týden později srazil mezinárodní vlak mířící z Berlína do Budapešti v Blansku po půl třetí ráno šestačtyřicetiletou ženu. „S mnohačetnými zraněními jsme ji transportovali na urgentní příjem Fakultní nemocnice Brno," sdělil Turin. Podle mluvčí nemocnice Anny Mrázové je žena nadále ve velmi vážném stavu.

Co se stalo, šetří policisté. „Zpočátku jsme neměli dostatek informací, ale podle prvních vyšetření to i v tomto případě vypadá na pokus o sebevraždu," uvedla Šebková.

Podle Drápala se podobným událostem předcházet moc nedá. „Snažíme se alespoň o preventivní působení. Lidé si musí uvědomit, že vlak jede v některých úsecích stejně rychle jako auto na dálnici. A tu si taky přecházet nedovolí," podotkl.

Loni kvůli nehodám na železnici zemřelo v celé republice bezmála dvě stě lidí, přičemž téměř třetina z nich byli sebevrazi. „Letos se podobných nehod stalo zatím pětadvacet, což znamená, že celorepublikový průměr je víceméně stálý. Situaci na Blanensku lze nyní považovat za extrémní a doufat, že se nebude i nadále zhoršovat," oznámil Drápal.

Srážky vlaků s lidmi mají často neblahý vliv na psychiku strojvedoucích vlaků. „Naštěstí máme vyškolené pracovníky v oblasti posttraumatické péče, kteří vědí, jak v podobných situacích postupovat," uvedl mluvčí Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje Jaroslav Mikoška.

Využili toho například právě u strojvedoucího, který řídil vlak při nehodě u Lhoty Rapotiny. „Samozřejmě se může stát, že tíha okamžiku na někoho dolehne později, proto se lidem snažíme vysvětlit, že není žádná ostuda, když vyhledají nějakou odbornou pomoc sami," doplnil Mikoška.

Hasiči mají vystudovaného psychologa i ve svých řadách, Pro případ, že by jeho pomoci potřeboval využít některý z členů jednotky.

Nehodu kvůli vlaku si člověk může způsobit i ve chvíli, kdy stroj stojí. Na nádraží ve Skalici nad Svitavou spadl před dvěma týdny při vystupování z vlaku mezi vagon a nástupiště starší muž. Zraněného vytáhli z kolejiště hasiči a předali ho záchranářům. Muž utrpěl těžší poranění hlavy a nohou.