Loni v květnu na silnici I/43 u Krhova po srážce dvou aut zemřel třináctiletý chlapec, dalších pět lidí se zranilo. Jeden mrtvý, čtyři zranění. To byl účet další nehody ze září 2013. A při tragédii o další čtyři roky dříve tam tři lidé na místě uhořeli, čtvrtý zemřel vzápětí. To, co řidiči vědí už dávno, nyní potvrdil i nejnovější žebříček nejrizikovějších míst na silnicích v České republice Allianz Automapy.

Úsek u Krhova označil jako nejrizikovější v Jihomoravském kraji. A třetí nejkritičtější v České republice. „Je to hodně nepříjemné místo. Na tahu z Brna na Svitavy je podobných víc, ale toto určitě patří mezi nejhorší," uvedl Petr Dvořáček, který po silnici často jezdívá z Letovic do Brna.

Žebříček srovnává počet nehod, při kterých na určitém úseku za poslední tři roky někdo zemřel nebo se vážně zranil. Místa nehod od sebe nejsou vzdálená víc než sto metrů. „V mírné zatáčce na silnici I/43 nedaleko Lysic se za poslední tři roky odehrálo šest nehod, z toho tři měly vážné následky," shrnul výsledky mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek.

U Krhova se z obou směrů dva jízdní pruhy na horizontu sbíhají v jeden. Úsek byl loni vytipovaný i dopravními odborníky při takzvané Dopravní snídani jako jedno z nejrizikovějších míst v Jihomoravském kraji. Proto tam letos v září dělníci udělali úpravy za více než dva miliony korun. „Stávající dva pruhy v jednom směru a jeden v protisměru jsme z obou stran nechali zkrátit a ukončit v přehlednějším místě před vrcholem. Protisměrné jízdní pruhy jsou v kritickém úseku odděleny čtyřmetrovým dopravním stínem. Vodicí proužky mají navíc zvukový efekt a na silnici jsme položili protismykovou vrstvu," vyjmenovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Řidič Dvořáček úpravy přivítal. „Je to tam nyní přehlednější a bezpečnější. Tak snad se to projeví i na počtu nehod," dodal.

Ředitelství má v daných místech ještě další plány. „Prověříme, zda je možné nebezpečný kilometrový úsek přesunout vedle stávající silnice. Mezi Krhovem a Voděrady také uvažujeme o novém stoupacím pruhu. Navíc přemýšlíme o možném zrušení křižovatek do Drnovic a do Skalice nad Svitavou," doplnila Ledvinová.

Jihomoravský koordinátor Bezpečnosti silničního provozu BESIP ministerstva dopravy Pavel Čížek smutné prvenství úseku u Krhova čekal. „Osobně mám trauma, když po této silnici z Brna na Svitavy jedu. Krhov je zhruba v polovině trasy. To může být jeden z důvodů, proč zde řidiči víc bourají. Dopravu zpomaluje řada vesnic na trase, skoro nikde není možné bezpečně předjíždět. A tak zde řidiči ztrácejí nervy. Když to jen trochu jde, rozjedou se rychle a pak není k nehodě daleko," uvedl Čížek.

Zároveň je přesvědčený, že řešením mohou být kromě stavby léta diskutované rychlostní silnice R43 pouze obchvaty obcí. „Ale to zřejmě v dohledné době není reálné. Na druhou stranu případná omezení rychlosti a zákazy předjíždění by situaci spíš ještě zhoršily," dodal zástupce BESIPu.

Nejčastější příčinou nehody u Krhova bývá to, že některý z řidičů ve vysoké rychlosti vjede do protisměru a srazí se s protijedoucím autem. „Je to rizikový úsek. Proto jsme tam navrhli úpravy, od kterých si slibujeme zvýšení bezpečnosti. Po půl roce je vyhodnotíme a případně navrhneme ještě další," řekl mluvčí policie Petr Nečesánek v návaznosti na informace z Ředitelství silnic a dálnic.

Na celou silnici I/43 se policisté hodně zaměřují. „Děláme tam běžné i různé speciální kontroly, například na způsob jízdy nebo předjíždění," doplnil Nečesánek.