Potvrdil to ředitel brněnského inspektorátu Vít Obenrauch. „Když majitel odstraní veškeré nedostatky, může nás požádat o povolení k otevření. Uděláme tam znovu kontrolu a posoudíme, jestli je již vše v pořádku. Když nebude, zákaz otevřít potrvá," upřesnil Obenrauch.

Někteří obyvatelé Svitávky vůbec netuší, že je prodejna zavřená. „Na nákup tam chodím dvakrát až třikrát týdně. Pro chleba, rohlíky, máslo či pomazánky. Opět jsem se tam chystala v pátek. Ve středu jsem jela kolem a měli tam otevřené dveře. Vůbec mě nenapadlo, že může být zavřeno," popsala důchodkyně Alena, která si nepřála zveřejnit celé jméno.

To, že byl v prodejně hmyz či myši, ji podle jejích slov od dalšího nakupování neodradí. „Mají tam největší výběr. I maso, drogerii či zeleninu. Pak tady máme už jen dva malé obchůdky, kde se všechno sehnat nedá," zhodnotila žena.

Další obyvatelka městyse Hana Paulíková o uzavření prodejny také neslyšela. „Nakupuji tam jen výjimečně. Mám ale sousedy, kterým to může vadit," sdělila Paulíková.

Důvod, pro který prodejnu zavřeli, nebyl známý dokonce ani vedení městyse. „Někteří naši obyvatelé se mě ptali, proč mají zavřeno. Ale nedokázal jsem jim na to odpovědět, protože prodejce nemá povinnost informovat městys o svém provozu. Spíše jsem si myslel, že mají inventuru nebo zavřeli z technických důvodů," uvedl starosta Svitávky Jaroslav Zoubek.

Úklid i deratizace

Vedoucí prodejny Kamil Kupsa řekl, že zaměstnanci dělají vše pro to, aby mohli prodejnu otevřít co nejdříve. „Pracujeme na tom dnem i nocí. Intenzivně uklízíme a udělali jsme deratizaci. Ta ale zabírá po třech až osmi dnech. V tomto týdnu jsme si již kontrolory pozvali na prohlídku, ale otevření nám ještě nepovolili. Zejména proto, že deratizace neměla možnost zapůsobit v celém rozsahu," uvedl Kupsa.

Zákazníci, kteří jsou zvyklí chodit do prodejny nakupovat, mohou podle něj v případě delšího zavření znervóznět. „Obáváme se trochu i toho, že to může poškodit naše dobré jméno. Tomuto oboru se přitom věnujeme již přes dvacet let a nikdy jsme žádné závažnější problémy neřešili," sdělil Kupsa.

Zároveň přiznal, že některé výhrady, které měli inspektoři, byly oprávněné. „Vždy je co zlepšovat. Při důkladném úklidu jsme zjistili, že myši jsou schopné se téměř všude prohrabat. Měli jsme na ně políčené různé nástrahy, jednu nám našli mrtvou i pod paletou v pekárně. Když myš otrávíte, někde chcípne a zůstane tam. A často i na nepřístupných místech. Neznám ale pekárnu či mlýn, kde by s nimi neměli problémy. Důsledně zabezpečujeme všechny vstupy a dveře," popsal Kupsa. V originálních baleních, například mouky a rýže, objevili inspektoři moučné moly s jemnou pavučinou. „Obaly byly neporušené, takže je možné, že nám v takovém stavu přišly už od dodavatele. Každopádně se ale více budeme snažit ve všech směrech. Zintenzivníme úklidy," doplnil vedoucí prodejny.

Podle Obenraucha je důležité to, aby si provozovatelé prodejen vždy určili, jak často musí dělat důkladnější úklidy. „Průběžně by měli provádět dezinfekci, dezinsekci a deratizaci. Každá prodejna to ale na základě určitých rizik potřebuje v jiných časových intervalech. Každopádně tak může předejít podobným problémům," vysvětlil Obenrauch.

Předloni v létě uzavřeli na Blanensku dvě prodejny. V červenci letovický Penny Market, zhruba o dva týdny později i boskovické Tesco. Byly v nich i živé myši.