Na problematické brzdy červeno-bílo-černých vozů upozornil redakci řidič trolejbusu, který s novými vozy po Brně jezdí. „Nestěžuji si pouze já, ale téměř šedesát řidičů, kteří nové trolejbusy řídí," svěřil se.

Brzdy nových trolejbusů ze Škody jsou totiž příliš citlivé na sešlápnutí nohou. „U všech trolejbusů jsme byli zvyklí na stejně seřízené brzdy. U nových kloubových jedenatřicítek ale brzdy reagují dřív. Proto při brzdění trolejbus velmi silně cukne," doplnil.

Další řidič se pod zárukou anonymity přiznal, že se někdy vyhýbá brzdění na poslední chvíli při naskočení červené barvy na semaforu. „Raději křižovatku co nejrychleji projedu, než abych dobržďoval a ohrozil cestující při velmi silném cuknutí. Bojím se, aby lidé nespadli a nezranili se," prohlásil řidič trolejbusu.

O problému s brzdami trolejbusů se doslechl také předseda odboru brněnského dopravního podniku Libor Weinstein. „Vím, že si plno našich řidičů stěžovalo. Evidujeme také nějaké zraněné kvůli nouzovému brzdění," doplnil Weinstein.

Podle informací Brněnského deníku Rovnost může jít až o osmdesát především drobně zraněných lidí za šest měsíců provozu nových trolejbusů.

Podle technika brněnského dopravního podniku Mariána Čecha je hlavní problém v tom, že u nových trolejbusů jsou brzdy ovládané elektronicky. „Řidič určuje pedálem, jak silně zabrzdí. Pod pedálem je snímač a ihned po jeho zmáčknutí začne vůz brzdit. U starých trolejbusů brzdí pneumaticky. Trolejbus tak začne brzdit o desetinu vteřiny později," odůvodnil Čech.

U nových trolejbusů je brzdový pedál příliš citlivý, takže i malá změna polohy pedálu je citelná a vůz začne brzdit. U starých trolejbusů museli řidiči tedy pedál silněji sešlápnout.

Brněnský dopravní podnik si problém s brzdami uvědomuje. „Připomínky řidičů jsme zaznamenali hned při pořízení trolejbusů. Ne všichni řidiči měli s citlivějším seřízením brzd problémy. To, že jsou brzdy na dotek citlivější, si uvědomujeme," poznamenala mluvčí podniku Barbora Lukšová.

A dodala, že pro řidiče jezdící na trase pětadvacítky a šestadvacítky uspořádali školení, aby přesně věděli, jak v nových trolejbusech brzdit. „Navíc naši technici brzdy částečně upravili, aby nebyly tolik citlivé na sešlápnutí," doplnila Lukšová.

Brněnský dopravní podnik i přes to vyjednává se Škodou ohledně dalšího případného přenastavení brzd. Chce, aby všem řidičům vyhovovaly co nejlépe. „Ve spolupráci s brněnským podnikem plánujeme brzdový systém nastavit tak, aby přesně vyhovoval požadavkům brněnského dopravního podniku ," vysvětlil mluvčí Škoda Transportation Michal Tobrman.

V minulosti už Škoda s brněnským dopravcem přenastavovala brzdný systém v autobusech, které do Brna firma dodávala.

Podle některých řidičů by mohlo jít o obecné ohrožení životů cestujících. „K žádnému pochybení ze strany Škoda Electric, která trolejbusy postavila, nedošla. Celé vozy i s brzdným systémem jsou schváleny podle platných drážních zákonů," doplnil Tobrman.