K nejnavštěvovanějším atrakcím v Brně patřilo podzemí, tedy Labyrint pod Zelným trhem, Mincmistrovský sklep a kostnice pod kostelem svatého Jakuba. Podle dat z informačního centra, které podzemí spravuje, podzemí letos od dubna do září navštívilo téměř dvaadvacet tisíc lidí. „Oproti loňskému roku je to méně. Mnoho Brňanů už totiž podzemí vidělo loni, hlavně kostnici," uvedla ředitelka centra Petra Kačírková.

Vila má vyprodáno

Kasematy, lákadlo hradu Špilberk, si letos taky přijelo obhlídnout méně lidí. „Zatím můžeme porovnávat jenom první polovinu roku 2013, kdy jsme zaznamenali zhruba šestnáct tisíc návštěvníků. Loni jich ve stejném období bylo téměř o deset tisíc víc," informovala Mariana Mišková z Muzea města Brna. To spravuje také vilu Tugendhat. Podle Lenky Dubské z dokumentačního centra vily návštěvnost výrazně neklesá ani neroste. „Pořád máme vyprodáno, aspoň na dva měsíce dopředu," sdělila Dubská.

Návštěvníky Brna kromě jednotlivých památek lákají hlavně prohlídky města s průvodcem. Zatímco v minulých letech se lidé organizované prohlídky mohli zúčastnit jenom v sobotu, letos se mimořádnému zájmu těšila i středa. Mimo historické centrum zájemci příští rok uvidí i Černá Pole a Staré Brno.

Pro zvětšení klikněte.

Novinkou centra už letos byla hodinová trasa turistickým minibusem, kterou vy-užilo nejvíc turistů. „Stále větší zájem mají prarodiče s vnou-čaty. Právě pro ně chceme přizpůsobit budoucí sezonu," informovala Danuše Rakovská z Turistického informačního centra. Další novinkou bylo také letní kino na Riviéře. Zhlédnout film pod širým nebem přišlo v průměru na jedno promítání 116 diváků.

Srpen zachraňoval

Zatímco červenec turisty na atrakce příliš nelákal, sezonu podle Rakovské zachránil srpen. „Neexistuje statistika turistů v Brně. Máme statistiku návštěvníků informačních center. V hotelích a penzionech vědí, kolik lidí ubytovali. My ale nedokážeme spočítat turisty, kteří se v Brně jenom zastavili," dodala Rakovská. Podle statistik Českého statistického úřadu hotely a ubytovny v Jihomoravském kraji využilo méně lidí než loni.

Kromě českých a slovenských turistů do Brna jezdí nejvíc hostů z Německa, Francie a Polska. Stále atraktivnější je také pro Číňany.

Informační centrum města proto nabízí prohlídky v třinácti jazycích a do budoucna chce k českému značení památek přidat také anglický překlad. Další možností, jak přitáhnout návštěvníky, vidí informační centrum v dobré reklamě a dobrých službách. Dělá prezentační akce ve Vídni či Bratislavě, kde uspořádalo Dny Brna.

Navázalo taky spolupráci s největšími brněnskými hotely. „Umíme hostům zařídit například prohlídku večerního Brna. Navíc se ukázalo, že i movitější hosté mají zájem o suvenýry, které běžně nabízíme a které hotely neměly. Největší zájem je o věci s krokodýlem," doplnila Rakovská.

IVANA PARÍZKOVÁ