Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat města? Břeclav čeká dalších pět let čekání

Břeclav – Jsem z toho trochu v šoku, neskrýval v pondělí v Břeclavi nepříjemné překvapení ministr dopravy Dan Ťok. To když se při jednání
 s představiteli města o dlouho odkládané stavbě obchvatu Břeclavi dozvěděl o rozhodnutí krajského odboru životního prostředí. To odsunulo termín možného zahájení stavby o dalších pět let, tedy až na rok 2022.

14.3.2016 AKTUALIZOVÁNO 14.3.2016
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Dan Ťok jednal v pondělí s představiteli Břeclavi o palčivých problémech v dopravě. Zleva sedí místostarosta města Milan Vojta, starosta Pavel Dominik, ministr Ťok.Foto: David Mahovský

Výstavbě obchvatu totiž musí předcházet takzvaná kompenzační opatření, která nahradí zabraná chráněná území. Krajský odbor rozhodl o tom, že se v případě břeclavského obchvatu musí počkat pět let, než se ukáže, jestli fungují. Pak teprve bude možné stavět. „Stalo se tady něco, co se ještě v České republice nestalo. Považuji to za velmi nešťastné. Řekl bych, že živočich Homo sapiens tady trpí víc než všechny ostatní chráněné druhy," řekl v pondělí Ťok.

Současně slíbil, že o břeclavských problémech bude jednat s ministrem životního prostředí. I kvůli dalším dopravním stavbám. „Jsme průkopníci. Jako první v republice musíme absolvovat proces kompenzačních opatření," potvrdil výjimečnost břeclavského odkladu, kdy se po pěti letech bude posuzovat uchycení nově vysazených stromů, zahnízdění ptáků 
a podobně, starosta města Pavel Dominik z Pro Regionu.

Krajský odbor životního prostředí rozhodnutí, které podle jeho vyjádření vyplývá 
z evropské legislativy, hájí. „Požadavek na provedení 
a zajištění kompenzačních opatření před schválením záměru, u nějž byl konstatován významný negativní vliv na území soustavy Natura 2000, ve stavebním řízení jednoznačně vyplývá ze zákona 
O ochraně přírody a krajiny," tlumočila stanovisko odboru mluvčí kraje Eliška Holešinská Windová. S tím, že úředníci postup konzultovali s ministerstvem životního prostředí.

Zda je možná změna přijatého rozhodnutí, to ani ministr dopravy v pondělí netušil.

Pětiletý odklad stavby vítají Děti Země, které se spolu 
s dalšími dvěma sdruženími 
z Brna a Tetčic odvolaly proti původnímu rozhodnutí krajského úřadu. To počítalo jen 
s kompenzací. „Je třeba mít delší časové období, aby se vědělo, jestli jsou kompenzační opatření účinná. I odborníci mohou něco nevědět, nebo se něco opomene," vyjádřil se Miroslav Patrik z ekologické organizace Děti Země.

Na stejný problém, tedy na kolizi s chráněným územím Natura, narážejí i všechny tři navržené varianty dalšího silničního spojení městské části Poštorná s centrem města. „Břeclav má smůlu, že dřív její rozvoj limitovala železná opona, nyní je to zelená opona," podotkl valtický poslanec Miloslav Janulík. Ten stejně jako Ťok zastupuje hnutí ANO.

Starostovi Dominikovi se nelíbí, kam všude Natura 2000 ve městě zasahuje. „Zelená opona by mi sama o sobě nevadila. Zásadně mi ale vadí alarmující způsob, jakým byla vyhlášená. Břeclavi se nikdo na nic neptal, byl to svévolný akt několika málo ochránců přírody, kteří od stolu vyhlásili tato chráněná území, aniž by respektovali fakt, že v územním plánu města je obchvat. A oč jednodušeji tato území vyhlašovali, o to těžší je teď dosáhnout jejich změny," naznačil Dominik, že radnice se bude snažit existující hranice Natury změnit.

Břeclav má trasu pro obchvat danou územním plánem už od roku 1998. Čeká na něj ale dodnes. „Vím, že Břeclav je ve špičce v podstatě neprůjezdná. Stojí tady dlouhé kolony," je si vědomý špatné dopravní situace ve městě Ťok.
Spolu s ním přijeli v pondělí 
do Břeclavi také šéfové Ředitelství silnic a dálnic, Státního fondu dopravní infrastruktury a Správy železniční dopravní cesty.

Natura 2000Soustava chráněných území, které vytvářejí podle jednotných principů všechny státy Evropské unie. Cílem této soustavy je zabezpečit ochranu těch druhů živočichů, rostlin a typů přírodních stanovišť, které jsou z evropského pohledu nejcennější, nejvíce ohrožené, vzácné či omezené svým výskytem jen na určitou oblast.

Autor: Michal Šupálek

14.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mráz na podzim. Ilustrační foto.
3

Následující čtyři týdny budou teplotně mírně nadprůměrné

Plameny v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ.
AKTUALIZOVÁNO
4

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Pospíšil chce být předsedou TOP 09, připravil by stranu na blížící se volby

Pokud europoslanec Jiří Pospíšil příští neděli vystřídá ve funkci předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska, chce se soustředit v první řadě na přípravu komunálních a senátních voleb. Řekl, že za překážku pro vedení TOP 09 nepovažuje svoje angažmá v evropské politice. Existuje řada europoslanců, kteří úspěšně vedou politické strany, uvedl. Jako nejbližší příklad zmínil šéfa slovenské opoziční strany Svoboda a solidarita a europoslance Richarda Sulíka.

Zimbabwe slaví, že Mugabe padne, ten ale odstoupit nechce

/VIDEO/ Tisíce Zimbabwanů vyšli do ulic hlavního města Harare, aby oslavili armádu, která odstavila prezidenta Roberta Mugabeho, a současně vyzvali třiadevadesátiletého diktátora, aby konečně rezignoval. Ten ale stále odmítá podobné prosby vyslyšet.

Nepodléhejte panice, vyzval vůdčí politické strany německý prezident

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier varoval politické strany, které se snaží vytvořit novou vládní koalici pod vedením kancléřky Angely Merkelové, aby se nezabývaly panickými debatami o nových volbách.

AKTUALIZOVÁNO

U Bělče se srazila dvě auta. Dva lidé zemřeli, další tři transportoval vrtulník

V lesním úseku poblíž obce Běleč na Kladensku se v sobotu patnáct minut před 17. hodinou čelně srazila dvě osobní auta. Nehoda má tragické následky: dva mrtví a tři zranění lidé. Po nehodě zůstaly osoby zaklíněné ve vozidlech. Na pomoc jim proto okamžitě letěl vrtulník. Pro dva z nich už bohužel zbytečně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT