Úředníci ho sice vydali už v roce 2006, stavět se mělo původně už před čtyřmi lety. Zastaral ale zákon, podle kterého dokument schválili. „Budeme usilovat o to, aby se nová EIA vyřídila ve zrychleném řízení. Krajský úřad rozhodne, jestli bude nutné posouzení vypracovat celé znovu nebo stačí jen aktualizovat některé části," sdělil náměstek primátora pro dopravu Matěj Hollan.

Přestože se nejproblémovější místo brněnského okruhu nedostalo mezi deset staveb, pro které vláda u Evropské komise vyjednala navzdory zastaralé EIA v červnu výjimku, ministerstvo dopravy jej řadí mezi prioritní projekty. „Celý proces může trvat zhruba rok, pokud v něm nenastanou komplikace. Ministerstva dopravy i životního prostředí jsou připravené ho maximálně urychlit," ujistil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Ředitelství silnic a dálnic už zadalo potřebné průzkumy a zahájilo další kroky nutné k získání EIA. „Vzhledem k pokročilému stádiu příprav lze říci, že při získání EIA první etapa Žabovřeské začne v druhé polovině příštího roku," potvrdila mluvčí ředitelství Nina Ledvinová.

Optimismus silničářů nesdílí starosta Žabovřesk Pavel Tyralík. V těsné blízkosti městské části má příští rok začít růst stavba s celkovým rozpočtem téměř tři miliardy korun. „Zabývám se problematikou už delší dobu. Myslím, že se příští rok stavět nebude. Nejdřív za dva roky," odhadl.

Podle dlouhodobých plánů se přitom měli první řidiči na nové čtyřproudové silnici projet z Žabovřesk do Pisárek už v březnu 2020.

Pro stavbu moderní komunikace, která odsune tramvaje do nových tunelů pod Wilsonovým lesem, navíc městu stále chybí všechny potřebné pozemky. Jejich majitelé odmítli nabídku města na směnu za půdu poblíž Olomoucké ulice v Černovicích.

Výzva byla poslední. „Už jsme zahájili proces vyvlastnění, který může skončit příští rok na jaře. Jaké stanovisko ale jako vedení města zaujmeme, rozhodneme teprve v pondělí na poradě s primátorem," vzkázal radní pro správu městského majetku Marek Janíček.