Anketu zpracovala Katedra environmentálních studií. Oslovila v ní 650 respondentů. „Šestaosmdesát procent lidí si myslí, že vratné hrnky jsou lepší než jednorázové plastové kelímky, jedenaosmdesát procent by chtělo, aby město používalo hrnky i na jiných akcích," shrnul vedoucí katedry Bohuslav Binka.

Hrnečky si mohli lidé koupit na náměstí Svobody, Moravském náměstí i Zelném trhu. Při objednání nápoje zaplatili zálohu, kterou buď dostali zpět při vrácení anebo si hrnek mohli nechat. „V průzkumu se vyjádřilo, že domů by si hrneček odneslo třiačtyřicet procent lidí, dvaapadesát procent by ho vrátilo," vypočetl Binka.

Lidé si zálohované hrnky užijí zřejmě i příští roky. „V novém trendu pojetí adventních trhů hodláme pokračovat i v následujících letech. Podstatné jsou velmi kladné ohlasy návštěvníků," sdělil starosta Brna-středu Martin Landa.

Zpestření i rozpaky

Lidé byli ve výsledku spokojení i přesto, že novinku nejdříve provázely rozpaky. Zpozdila se totiž jejich dodávka a prodejci tak hrnky dostali později. Někteří si navíc museli vyslechnout nadávky kvůli vybírání záloh. Kelímek byl za čtyřicet korun, hrnek za sedmdesát.

Pro většinu lidí byly ale nové obaly příjemné zpestření. Vlastní hrnek má doma například Brňanka Libuše Kašparová. „Je to pěkný suvenýr a zároveň se mi bude na trzích hodit i příští rok," je přesvědčená žena.

Podle Landy například Advent na Zelňáku překvapil podstatně vyšší návštěvností ve srovnání s předchozími roky. „Příjem do radniční pokladny z z pronájmů stánků byl 560 tisíc korun," vypočetl starosta.

Nová koncepce trhů přinesla vysoký výtěžek na charitu z Adventu na Zelňáku. „Částka 160 tisíc korun směřuje na zaplacení školních obědů pro děti ze sociálně slabých rodin z Brna-středu," informovala mluvčí městské části Denisa Kapitančiková.

Podle místostarostky Jasny Flamikové byl pozitivní aspekt i bezplatné poskytnutí stánků pro neziskové organizace.