Smyk na mokré silnici a náraz. Sedm velmi podobných nehod zaznamenali policisté za jediný zářijový týden v úseku silnice II/379 mezi Blanskem a Lipůvkou. Rozhodli se proto oslovit odbornou firmu, aby povrch cesty prověřila. Měření prokázalo jeho katastrofální protismykové vlastnosti. Řešením má být takzvaný emulzní mikrokoberec. Kdy a jestli se jej řidiči dočkají, je nejasné.

Všem sedmi dopravním nehodám, které se staly v jednom týdnu přibližně v polovině září, předcházely obdobné okolnosti. „Řidiči nepřizpůsobili rychlost mokré silnici, dostali smyk a havarovali do svodidel, nebo skončili mimo silnici. Následky byla velmi často lehká zranění řidičů i spolujezdců a samozřejmě také poničená auta," popsala policejní mluvčí Iva Šebková.

Za prvních devět měsíců loňského roku zaznamenala policie v této lokalitě jedenáct dopravních nehod. Přitom letos za stejnou dobu už třiadvacet.

Policisté proto ve druhé polovině září požádali o změření úseku od odbočky na Olomučany přibližně po odbočku na Olešnou odbornou firmu z Vyškova. „Využili jsme k tomu speciální měřící auto, které díky spodnímu kolu dokáže zaznamenat protismykové vlastnosti povrchu a také případné nerovnosti," přiblížil Leoš Nekula ze společnosti Měření PVV.

Havarijní stav

Výsledky jsou podle něj závažné. „Asi sedmdesát procent pět a půl kilometru dlouhého úseku cesty je v havarijním stavu. Problém není jen s vlastnostmi povrchu, ale i malým poloměrem zatáček. Právě v nich je situace nejhorší, především po dešti. Ale při vyšších rychlostech tam hrozí řidičům smyk kdykoli," upozornil Nekula.

Vypracoval studii, která pro obnovu protismykových vlastností cesty doporučuje pokládku emulzního mikrokoberce. Policie s tímto návrhem seznámila správce silnice. „Překvapilo mě, v jak špatném stavu tato cesta je. V nejbližší době na ni doplníme dopravní značení, které řidiče upozorní, aby zde věnovali větší pozornost jízdě, obzvláště za mokra," uvedl vedoucí Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje pro oblast Blansko Miloš Bažant.

Položení doporučeného mikrokoberce však označil za složitou. „Jedná se o pětikilometrový úsek, takže se bavíme zhruba o osmi milionech korun. Letos už to určitě nepůjde. Příští rok se zkusíme domluvit se zástupci Jihomoravského kraje jako vlastníka cesty. Možným řešením by byla obnova povrchu jen v konkrétních úsecích," navrhl Bažant.

Jezdit v tomto úseku je zvyklý například Milan Zouhar. „Nemyslím si, že by se nějak zásadně vymykal ostatním cestám na Blanensku. Silničáři by se hlavně měli starat o jeho pravidelnou údržbu, aby tam nebyly díry a nerovnosti. Stejně vždycky záleží hlavně na ukázněnosti každého řidiče. Přizpůsobovat jízdu aktuálnímu počasí má být automatické," řekl autodopravce ze Sloupu.

Podle Šebkové bylo podobné měření povrchu cesty na Blanensku výjimkou. „Rozhodně se vyplatilo. Alespoň známe hlavní důvod nárůstu nehod v tomto úseku," podotkla policejní mluvčí.

Policisté vyzývají řidiče, aby zatáčkami především mezi Blanskem a Svatou Kateřinou projížděli velmi opatrně. „Zejména teď na podzim může být silnice nejen mokrá, ale i namrzlá. Také na ni může napadat mokré listí. V kombinaci s rychlou jízdou hrozí vážné dopravní nehody," varovala Šebková.