Co se týká obsahu, jsou v nich podle jejích slov k dispozici vždy pouze sezonní plodiny. To však také oceňuje. Stejně jako chuť, v níž v porovnání se zeleninou a ovocem z obchodů spatřuje největší rozdíl.

PRÝ BEZ CHEMIE

To potvrzuje i Jan Hrnčíř, který má podnik zaměřený na rozvoz farmářských bedýnek. „Chuťově jsou ty od farmářů úplně jiné než z velkoobchodů. Nabízím jen tu zeleninu a ovoce, u kterých mám zjištěno, že nejsou nijak chemicky ošetřované," ujistil Hrnčíř, který se tomuto podnikání věnuje pět let a potvrzuje, že zákazníků má čím dál víc.

Dokladem toho je třeba i fakt, že firma za tu dobu rozšířila oblasti, kam bedýnky dodává. Kromě Brna nebo Vyškova a okolí distribuuje čerstvé plodiny od farmářů také na Blanensko. A to i díky pomoci brigádníků, které postupem času nabírali.

Jak podotkla Zezulová, bedýnky většinou obsahují produkty vypěstované v rámci kraje. „Občas jsou k prodeji nějaké sezonní speciality, jako třeba chřest ze Slovenska, jinak se ale všechno pěstuje nedaleko domovů našich zákazníků," vyzdvihla Zezulová.

Jedním z výdejních míst farmářských bedýnek je prodejna zdravé výživy Harmonie ve Vyškově. Podle majitelky Evy Cikánkové je o bedýnky stále větší zájem. Lidé si je v obchodě můžou vyzvedávat každý čtvrtek. „V současné době máme v průměru dvacet odběratelů. Rozhodně jich stále přibývá," potvrdila Cikánková, která je také odběratelkou. „Jsem s nimi velmi spokojená. Mám dvouletého syna a jsem moc ráda, že může vyrůstat na kvalitní zelenině přímo od místních pěstitelů," řekla vyškovská obchodnice.

PŘEDZÁSOBUJÍ SE

Zájem o bedýnky je podle Zezulové největší od podzimu do jara. V létě řada zákazníků zužitkovává výpěstky z vlastních zahrad. „S koncem letní sezony ale opět zájem stoupá. A na jaře bývá odběratelů nejvíc," zmínila Zezulová s tím, že nejčastějšími zákazníky jsou velké rodiny a starší lidé, většinou důchodci. „A nejde jen o vegetariány. Lidé zkrátka chtějí kvalitní potraviny," je přesvědčená.

Souhlasí s ní třeba Jarmila Neubauerová z Vyškova. Jak říká, například chuť rajčat vypěstovaných na vlastní zahradě a těch ze supermarketu, se nedá ani trochu srovnávat. „Teď už zahradu nemáme, takže mi občas nezbývá než nakoupit v obchodě. Ale když jsou ve městě farmářské trhy, raději zajdu na ně a předzásobím se. Je to podle mě obrovský rozdíl, obzvlášť u rajčat je to hodně znát. Cherry ze supermarketu ještě nějakou chuť mají, ale ta velká v podstatě vůbec," srovnala žena.

Co jí také vadí, je fakt, že na pultech obchodů jsou k dostání vesměs plodiny ze zahraničí. „Ty rozhodně nejsou čerstvé. Trhají se ještě nezralé a dozrávají až na cestě do regálů," poznamenala Neubauerová.

MICHAELA BERGEROVÁ