Ti, kteří trasu mezi Brnem a Vyškovem pravidelně jezdí, mají loňské potíže ještě v živé paměti. Vybrat si, jestli je lepší jet po dálnici, nebo přes Rousínov, byla sázka do loterie: přičemž výhrou bylo zdržení o pár desítek minut, prohrou třeba i hodinové stání v koloně. „Byl to naprostý kolaps. Nemuselo ani dojít k žádné nehodě, a přesto se tvořily obrovské fronty. Prostě jen kvůli hustotě dopravy. Někdy jsem si raději udělal objížďku třeba až přes Viničné Šumice," zavzpomínal například šofér Jiří Konečný.

Vyhnout se špičce

K opravě se podle něj mělo přistoupit promyšleněji. „Chápu, že třeba dálnice se musí spravit. Takový úsek těsně před sjezdem do centra Brna je v opravdu špatném stavu. Myslím ale, že práce se daly rozvrhnout tak, aby nepřekážely dopravě zrovna v období špičky," dodal řidič.

Jak to bude na jaře se vzniklým dopravním omezením na dálnici, zatím není jisté. Jasné je pouze to, že povrch se bude opravovat. „Koncem března zahájíme rekonstrukci vozovky mezi 204. a 210. kilometrem D1 vpravo. Cena oprav se vyšplhá na zhruba 154 milionů korun," potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. K dalším otázkám týkajících se například doby trvání prací nebo toho, jestli Ředitelství konzultovalo se Správou a údržbou silnic, která rekonstruuje rousínovský průtah, možnosti koordinování prací tak, aby vznikly co nejmenší dopravní komplikace, se nevyjádřilo.

Zmíněná část dálnice v praxi představuje úsek mezi sjezdem na Holubice a motorestem Rohlenka. Práce se tedy na rozdíl od podzimu budou odehrávat dál od Rousínova. Stále ale platí, že plynulý provoz nemůžou řidiči očekávat ani na jedné z obou hlavních dopravních tepen mezi Vyškovem a krajským městem.

Oprava silnice mezi Rousínovem a Tučapy pokračuje podle plánu. „Příznivá zima nám umožnila pokračovat v rekonstrukci dokonce o něco dřív. V součtu s menšími komplikacemi kvůli současné opravě plynovodu v jedné části města to nicméně znamená, že hotoví stejně budeme v době, kterou jsme plánovali. Tedy koncem září," oznámil vedoucí technicko-správního úseku vyškovských cestářů Jan Olejníček.

Dělníci nyní staví první polovinu okružní křižovatky, která nahradí klasickou ulic Skálova, Československé armády a Rudé armády. Provoz je v místě řízený kyvadlově. Zároveň se chystá oprava silnice mezi městem a Komořany. Z podzimu už je hotová část průtahu městem ze směru od Brna a úsek mezi Tučapy a Komořany.

Špatná domluva

Podle Olejníčka není v silách cestářů, aby zamezili podobným kolonám, které na podzim vznikaly kvůli autům, jež se cestou přes Rousínov chtěla vyhnout zdržení na dálnici. „Koordinace s opravami na dálnici bohužel není možná. Sdělili jsme Ředitelství silnic a dálnic, že kvůli čerpání evropských dotací nemáme jinou možnost, než opravovat silnici nyní. Ani Ředitelství, ani resort dopravy nás ovšem zřejmě nepovažují za tak důležité partnery, aby s námi svoje záměry konzultovali. Přitom jsou povinní při omezení na dálnici usměrňovat dopravu tak, aby se to na její plynulosti podepsalo co nejméně," poukázal Olejníček.

Samotná Správa silnic se podle jeho vyjádření snaží dopady omezení co nejvíc zmírňovat. „Kamionům například doporučujeme objíždět celý úsek po silnici I/50 přes Bučovice a Nesovice. Je to však nadlidský úkol, zařídit akci takového rozsahu, aniž by to řidiči pocítili. Zvlášť když se zároveň o kus dál opravuje dálnice," zdůraznil Olejníček.