Jak byste zhodnotil dosavadní výsledky kontrol České obchodní inspekce v Karlovarském kraji v roce 2013?
Od počátku roku bylo plzeňským a karlovarským inspektorátem ČOI provedeno celkem 2 935 kontrol, z toho v karlovarském regionu 1 413 kontrol, tedy 47,6 peocenta. Ve srovnání s minulým rokem došlo sice ke snížení počtu kontrol, což je ovlivněno charakterem a zaměřením vyžadujícím vyšší náročnost, tato skutečnost se však projevila v četnosti zjištěných nedostatků, kdy v roce 2012 bylo zjištěno porušení právních předpisů dozorovaných ČOI ve 29,6 procenta případů, v roce 2013 pak při 35 procentech prováděných kontrol v Karlovarském kraji.
Co ČOI kontrolovala v letošním roce především?
Spektrum kontroly je velice široké a nedá se říci, že by se ČOI zaměřovala na jeden segment. Kontrolovány byly provozovny se sortimentem potravin i průmyslového zboží, provozovny obchodních řetězců, internetové obchody, cestovní kanceláře a agentury, poskytovatelé spotřebitelského úvěru, předváděcí akce, ale i provozovny poskytující služby, např. restaurace, bary, vinárny, rychlá občerstvení, výkupny druhotných surovin a další.
Jaká nejčastější pochybení a nedostatky jsou v oblasti obchodu?
Předně se jedná o předváděcí akce, při kterých bylo porušení zákona o ochraně spotřebitele včetně užití nekalých obchodních praktik zjištěno v 80 procent z nich a nedávno jsme i publikovali uložení zatím nejvyšší pokuty 2 miliony Kč! Stabilně se mezi problémové řadí některé provozovny obchodních řetězců, kde opakovaně zjišťujeme zboží neoznačené cenou, řada nedostatků souvisí s prodejem zboží se slevou, které je účtováno za původní cenu, není poskytnuta sleva v uváděné výši a podobně. Na Karlovarsku jsme zjistili i nedostatky v činnosti cestovních kanceláří a agentur, protože zákazník nebyl seznámen s konečnou cenou a dostává informace o zájezdu v cizím jazyce. Pravidelně prověřujeme poskytovatele či zprostředkovatele spotřebitelských úvěrů, kteří mnohdy neuvádějí všechny údaje, které musí být spotřebiteli ať už prostřednictvím reklamy či smlouvy sděleny.
Zmínil jste, že nedávno ČOI v Plzni udělila nejvyšší pokutu pro subjekt pořádající předváděcí akce. O co se jednalo?
U tohoto případu se jednalo o užití nekalých i agresivních obchodních praktik, kdy spotřebiteli byla slibována výhra, nicméně tato výhra byla podmíněna nákupem zboží v hodnotě 35 tisíc, dále došlo ke klamání spotřebitele v délce záruční lhůty, chyběly informace k výrobkům, některé z výrobků byly neoprávněně označeny značkou shody CE. Českou obchodní inspekcí byl zároveň podán i návrh, aby této společnosti bylo zrušeno živnostenské oprávnění.
Uvedl jste také, že problémy zjišťujete u obchodních řetězců. Můžete uvést nějaký příklad z Karlovarska?
V nedávné době byla uskutečněna soustředěná kontrola hypermarketů. Příkladně v měsíci dubnu jsme kontrolovali 14 provozoven jednoho řetězce a prakticky ve všech jsme zjistili nedostatky. Povětšinou docházelo ke klamání spotřebitele při prodeji zboží se slevou, bylo však zjištěno i předražení nákupů, chybějící cenovky apod. V prvé polovině měsíce června byl v HM na Chebsku předražen nákup o 70 korun, v dalším o 125 korun, na Sokolovsku o 110 a 149 korun a v Karlových Varech o 180 korun. V letácích obchodních řetězců je zákazník nalákán na velké slevy, které nejsou mnohdy poskytnuty. Tak například nůžky na nehty, které měly podle cenovky stát 42,40 koruny, byly účtovány za 109,90 koruny, ústní voda o 24 korun více, než bylo na cenovce, DVD a majonéza o 20 korun apod.
Vypadá to, že slevové akce řetězců nejsou zas tak slevové… Co doporučit spotřebiteli?
Slevové a výprodejové akce jsou neustálým problémem obchodních řetězců a i přes vysoké pokuty, které jsou některým z nich ukládány, se s účtováním zlevněného zboží dosud nevypořádaly. ČOI bude pochopitelně v kontrolách pokračovat, ale současně je potřeba, aby spotřebitel byl co nejvíce obezřetný a kontroloval si účet ihned po zaplacení a případné rozdíly ihned reklamoval.
V případě, kdy spotřebitel shledá porušení zákona ze strany prodávajícího, může se na vás obrátit?
Obracejí se a počet podnětů od spotřebitelů není zanedbatelný. V letošním roce došlo oproti minulému roku ke zvýšení počtu podaných podnětů, od počátku roku jich evidujeme skoro 700, podíl Karlovarského kraje představuje cca 60 %. Spotřebitelé v Karlovarském kraji jednak využívají poradenské středisko ČOI každou středu na Drahomířině nábřeží č. 17 v Karlových Varech, kde jsme z důvodu velkého zájmu rozšířili hodiny pro spotřebitele na celý den od 7.30 do 16 hodin, další kontaktní místa v kraji, ale i elektronickou podatelnu na stránkách www.coi.cz. Spotřebitelům se snažíme vždy pomoci, ať už přímo s vyřešením problému, konzultací či radou. Ne vždy se to však podaří, protože kompetence ČOI nejsou neomezené a někdy se na nás spotřebitel obrátí s problémem, se kterým mu nejsme schopni pomoci. Často se jedná o otázku vyúčtování tepla, telekomunikací, kvality potravin. V tom případě však postupujeme spotřebitelův podnět kompetentnímu orgánu.