Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Levnější doprava po R6? Prý by pomohla soustava mýtných bran

Karlovarský kraj - O nesmyslnosti placení roční dálniční známky je přesvědčena řada motoristů z regionu. Proč by také měli ochotně hradit 1500 korun, když k dispozici přitom mají necelých 38 kilometrů R6? Proto také koluje známá petice, podporující zavedení levných krajských dálničních kuponů.

12.7.2013
SDÍLEJ:

PRÁVĚ MÝTNÉ BRÁNY by údajně mohly sehrát důležitou roli v možnosti levnější přepravy osobními vozy po komunikaci R6.Foto: Deník/ Jan Buriánek

Ovšem na řešení tohoto problému by však i podle odborníků mohl stačit systém využívající stávající mýtné brány.

Jeden z přemýšlivých Chebanů u elektronické verze petice totiž už myšlenku konkretizoval: „Nejsem přesvědčen, že krajská známka něco vyřeší, jednodušší řešení by bylo využít současné mýtné brány, které jsou plně funkční. Chceš na dálnici? Zajeď na pumpu, nabij si kreditem ‚krabičku', kterou používají ´kamioňáci´, a po cestě zase krabičku na nějaké pumpě vrátíš. Oni ti dají zpět zálohu a proplatí případné nevyčerpané peníze. Nebylo by to praktičtější?"

Podle krajské zastupitelky Hany Hozmanové z Chebu se rozhodně nejedná o nesmyslný způsob řešení. „Ovšem nejsem technik, ale ekonom," podotkla Hozmanová. „Zatím neumím vyčíslit, zda by pořízení a zavedení takového systému, využívajícího současných mýtných bran, nebylo příliš nákladné," dodala.

Obecně platí, že placení za dálnice a rychlostní silnice podle ujetých kilometrů je spravedlivější než paušální časové dálniční známky. „Dlouhodobé výhody pak pociťují zejména takzvaní sváteční řidiči, využívající dálnice jen několikrát v roce," vyjádřil se mluvčí mýtného systému Mýto CZ David Šimoník. „Mýtné pro osobní automobily je už realitou ve většině evropských zemí, čeští turisté ho znají nejen ze Španělska, Francie či Itálie, ale také z populárního Chorvatska.

Cheban má pravdu, že tuzemský kamionový mýtný systém lze jednoduše použít rovněž pro placení mýta za osobní vozidla, právě například pomocí malých elektronických krabiček, jako tomu je v již zmíněném Chorvatsku. „Motorista pak jednoduše nabije svou krabičku umístěnou na čelním skle, z ní se mu odečítají ujeté kilometry a zbytek buď projede příště, nebo si nechá na čerpací stanici vrátit. V České republice zatím ale mýtné pro osobní auta není podle mne blízkou budoucností," upřesnil.

Autor: Vladimír Kučera, Martin Rejsek

12.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zástupci TOP 09 sledují výsledky sněmovních voleb. Markéta Pekarová Adamová. 21.10.2017
25

Ze sněmovních stran utratí nejvíc peněz za jeden hlas TOP 09

Volby 2017 - štáb ČSSD v Lidovém domě - Milan Chovanec, Lubomír Zaorálek a Bohuslav Sobotka.
15 15

Volební lídr ČSSD Zaorálek: Voliče nám vzalo ANO i Piráti

V českých volbách prohrála celá země, zní ze zahraničí

České parlamentní volby zaznamenala mnohá světová média. Přinášíme vám výběr z jejich ohlasů.

ANO jasně vyhrálo volby. Babiš chce silnou a stabilní vládu

Vítěz voleb Andrej Babiš na prvním setkání s novináři uvedl, že bude jednat s všemi stranami, které se dostaly do sněmovny. "Na prvním místě je zvolení předsedy sněmovny a dalších orgánů, teprve pak budeme mluvit o vládě. Chtěl bych ale, aby byla funkční co nejdříve a byla stabilní," uvedl šéf hnutí ANO.

Prezidentské kandidáty překvapil velký pád ČSSD. Obavy mají u SPD

Některé uchazeče o Pražský hrad překvapil výrazný propad sociální demokracie, úspěch hnutí ANO očekávali. Řekli to v reakci na výsledek sněmovních voleb.

Lídři stran se vyslovili pro poměrné dělení funkcí ve Sněmovně

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek doufá, že v nové Sněmovně bude zachováno poměrné zastoupení stran ve vedení komory. Podle šéfa lidovců Pavla Bělobrádka by však bylo kontraproduktivní, kdyby bylo více než pět místopředsedů. Místopředseda vítězného hnutí ANO Jaroslav Faltýnek s konsenzuálním rozdělením funkcí souhlasí, avšak připustil, že dohoda bude kvůli vysokému počtu zastoupených subjektů složitá. Politici to řekli v povolební debatě České televize.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení