Kdo není odborně tak zdatný, že si dokáže poradit sám, měl by navštívit specializované motoservisy a svěřit svůj stroj odborníkům. Ovšem pozor, chce to udělat včas.

Čím víc se sezona rozjíždí, tím delší jsou logicky objednací lhůty.

„Mnoho věcí jde udělat ještě po sezoně a přes zimu. Tedy v době, kdy je v servisech volno. Pak je pro motorkáře zahájení sezony mnohem jednodušší. Už po sezoně je přece jasné, v jakém stavu jsou pneumatiky, brzdové destičky a kotouče nebo řetězové sady. Rovněž výměnu či vyčištění vzduchového filtru lze provést ještě na podzim nebo v zimě před novou sezonou. Totéž platí o oleji a olejovém filtru," uvedl Josef Roštejnský z karlovarského servisu Motorace Consulting.

Olej by měl být v motorce vyměněn každý rok, doporučuje po dvou letech měnit také ostatní provozní kapaliny, ať už brzdovou nebo chladicí. Mají menší životnost než obdobné kapaliny v automobilech, a tak dříve začínají ztrácet svou účinnost.

„Baterie je velmi důležitá a bohužel mnoho lidí si stále myslí, že jí přes zimu není třeba věnovat pozornost. Což je samozřejmě omyl. Přitom stačí uložit baterii na teplé místo a připojit na udržovací nabíječku. Pak je na jaře po problémech a životnost baterie se prodlouží," poznamenal Roštejnský. „Kdo chtěl, mohl si u nás baterii přes zimu takříkajíc uskladnit a měl postaráno. Zajistili jsme jí odpovídající péči," podotkl.

Před jarním vyjetím je třeba zkontrolovat hnací ústrojí, ať už je používán řetěz, řemen nebo kardan. Zkontrolovat tlak v pneumatikách a tak dále a tak dále. Zdá se vám, že je toho hodně? Určitě ne. Nakolik bude jízda na motorce bezpečná, to závisí do značné míry na jejím technickém stavu. „To, že si někdo koupí motorku, z něj motorkáře ještě nedělá. Skutečný motorkář je zodpovědný na silnici nejen k sobě, ale i k ostatním účastníkům provozu. A také se stará nejen o sebe, ale rovněž o svůj stroj. Ať už sám, nebo prostřednictvím servisu," uvedl Roštejnský.

O stroje motorkářů se stará už řadu let, nově v servisu v karlovarské Chebské ulici, kde mu pomáhá i syn. Vášeň pro motorky se totiž u Roštejnských dědí z otce na syna. „Moje profese byla původně úplně jiná, ale otec měl motorky, a tak jsem se kolem nich motal od mala. No a pak je i opravovat. Jsme rodinný servis, kromě syna nám ještě pomáhá motorkář, který po úrazu zůstal odkázaný na vozíček. Jsme schopni opravit jakoukoliv standardní motorku, troufneme si i na přestavby, repase motorů a samozřejmě také skútry.

Těch stále přibývá poté, co lze řídit skútry s obsahem motoru do 125 ccm s řidičským oprávněním na osobní auta," konstatoval Roštejnský. A podotkl, že zájem o skútry chápe.

„Lidé rychle přišli na to, že je to v podstatě ideální dopravní prostředek na dojíždění do práce s minimálními náklady na provoz. Ovšem ani v případě skútrů nelze zanedbávat doporučenou údržbu," uvedl Roštejnský.

Kromě práce v servisu se věnuje také mototrialovému týmu, v něm jezdí jeho syn. V současnosti jezdí seriál závodů mistrovství ČR, kde se pohybuje kolem pátého až šestého místa. Jeden ze závodů připravuje tradičně v domovském Bochově. „Letos se tady pojede v termínu od 2. do 3. července. Budou připraveny dvě tratě. Jedna na náměstí se spoustou umělých překážek. Bude to opravdu atraktivní podívaná pro veřejnost. Druhá, přírodní trať povede v okolních lesích. Takže kdo je fanouškem motosportu, určitě by se měl přijet podívat," dodal Roštejnský.